Periodiek ontvangen wij van de Belastingdienst gegevens over de werkelijke ontwikkeling van het wagenpark, op basis waarvan we onze ramingen bijstellen. De raming opbrengst opcenten mrb is gebaseerd op de werkelijke aantallen per medio 2024. Ten opzichte van de Perspectiefnota 2025 doen zich de volgende ontwikkelingen voor.
Tabel 23. Wijzigingen in de opbrengsten opcentenheffing mrb
(x € 1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | Totaal |
---|---|---|---|---|---|---|
Begroting 2025 | 65.651 | 67.526 | 70.565 | 70.370 | 70.181 | 344.292 |
Perspectiefnota 2025 | 64.595 | 65.824 | 68.407 | 68.215 | 68.024 | 335.065 |
Verschil * | 1.056 | 1.702 | 2.158 | 2.154 | 2.157 | 9.227 |
* Omvang en samenstelling van het wagenpark per 1 juli 2024 |
Ontwikkelingen in de omvang en samenstelling van het voertuigenpark zorgen voor een voordeel van € 9,2 miljoen in de periode 2025 - 2028. We zien dat het bezit nog steeds toeneemt. Daarbij valt ook op dat gemiddeld de auto's steeds zwaarder worden. Overigens verwachten we dat de groei, door substitutie van fossiel aangedreven voertuigen door elektrisch aangedreven voertuigen en door verzadiging, uiteindelijk zal stagneren. Om die reden prognosticeren we een daling van een kwart procent van het aantal fossiel aangedreven voertuigen voor de periode 2025-2028.
Vanaf 2025 is rekening gehouden met de afbouw van de stimuleringsmaatregelen voor elektrische voertuigen. Vanaf 2025 worden deze in onze berekening voor 25% en vanaf 2026 tot en met 2028 voor 60% opgenomen in de motorrijtuigenbelasting. Dit betreft een behoedzame raming ten opzichte van de in de Miljoenennota 2025 aangekondigde afbouw van de stimuleringsmaatregelen, waardoor elektrische voertuigen vanaf 2026 tot en met 2028 voor 75% worden opgenomen in de motorrijtuigenbelasting.