Inleiding
De paragraaf lokale heffingen besteedt aandacht aan:
- gerealiseerde en geraamde inkomsten opcentenheffing motorrijtuigenbelasting (mrb) en leges;
- beleid ten aanzien van de lokale heffingen;
- duiding van de lokale lastendruk;
- overzicht op hoofdlijnen van de diverse heffingen, waarin inzichtelijk wordt gemaakt hoe bij de berekening van tarieven van heffingen, die hoogstens kostendekkend mogen zijn, wordt bewerkstelligd dat de geraamde baten de ter zake geraamde lasten niet overschrijden, wat de beleidsuitgangspunten zijn die ten grondslag liggen aan deze berekeningen en hoe deze uitgangspunten bij de tariefstelling worden gehanteerd.
Tabel 10. Prognose inkomsten lokale heffingen
Omschrijving | 2023* | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Opcenten mrb | 64.079 | 65.651 | 67.526 | 70.565 | 70.369 | 70.181 |
Leges en andere heffingen | 1.833 | 1.688 | 1.688 | 1.688 | 1.688 | 1.688 |
Totaal | 65.912 | 67.339 | 69.214 | 72.253 | 72.057 | 71.869 |
* Realisatie 2023 |
Bij wijziging van de opbrengsten van de opcentenheffing mrb spelen twee factoren een rol, namelijk:
- wijziging in de omvang en samenstelling van het voertuigenpark;
- jaarlijkse wijziging van tarieven, waarbij vanaf 2024 het tarief ongewijzigd is.
- Vanaf 2025 is rekening gehouden met de afbouw van de stimuleringsmaatregelen voor elektrische voertuigen. Ook is rekening gehouden met de tariefstijging voor campers vanaf 2026.
De legesopbrengsten kennen een wisselend verloop afhankelijk van de omvang van het verstrekte aantal vergunningen. Vanaf 2024 is rekening gehouden met de invoering van de Omgevingswet en het kunnen heffen van leges voor milieubelastende activiteiten.