Programmaplan

Economie

Inleiding

Economische Visie 2035
In de Economische Visie 2035 zijn drie nieuwe maatschappelijke doelen vastgesteld rondom (1) verdienvermogen, (2) circulaire economie en (3) arbeidsmarkt & vestigingsklimaat. Deze doelen werken we inclusief indicatoren nader uit in een Beleidsprogramma Economie 2025-2028 en een Uitvoeringsplan 2025 (naar verwachting februari 2025 vastgesteld). De inhoud wordt vervolgens zo snel mogelijk overgenomen in de P&C-gerelateerde documenten.

Vrijetijdseconomie  
Wij hebben ambities op het gebied van de vrijetijdseconomie: onze provincie mag meer gezien worden. De vrijetijdseconomie levert een substantiële bijdrage aan de brede welvaart en leefbaarheid van Groningen. Een sterke vrijetijdseconomie moet ervoor zorgen dat inwoners meer gebruik kunnen maken van ons toeristisch-recreatieve aanbod en bezoekers langere tijd in Stad en Ommeland verblijven. Wij streven ervaar dat elke inwoner van Groningen op termijn profiteert van de vrijetijdseconomie.
Op 3 februari 2021 is de strategische Visie Vrijetijdseconomie provincie Groningen 2021-2030 door uw Staten vastgesteld. Met behulp van drie uitvoeringsprogramma’s proberen we in tien jaar tijd de vrijetijdseconomie een impuls te geven. De essentie van de Strategische Visie Vrijetijdseconomie: vrijetijdseconomie als bijdrage aan de brede welvaart. In februari 2024 hebben wij het Uitvoeringsprogramma Vrijetijdseconomie 'Gastvrij Groningen' 2024-2027 vastgesteld als opvolger van het programma 'Werken aan de basis' 2021-2023.
Terugkijkend op de eerste uitvoeringsjaren van de Visie Vrijetijdseconomie concluderen we dat naast het realiseren van de activiteiten uit de uitvoeringsprogramma’s, een basis is gelegd voor structuurversterkende samenwerkingen. We hebben met de sector en met stakeholders aan de fundamenten van de vrijetijdseconomie van de provincie Groningen gewerkt. Er zijn waardevolle samenwerkingen en koppelkansen ontstaan. Hierdoor zijn we in staat om op een volgend niveau verder te bouwen aan een 'Groeiend Gastvrij Groningen'. Daarbij is de verbinding en samenwerking met andere programma's essentieel.
Om de mogelijkheden voor onze inwoners, ons erfgoed, ons landschap en onze trots optimaal te benutten, is verdere opwaardering van de vrijetijdseconomie noodzakelijk. De ontwikkeling van de Baanbreker Vrijetijdseconomie (onderdeel Nationaal Programma Groningen) biedt een waardevolle kans. De provincie heeft de regie genomen op het voorbereidingstraject van de Baanbreker Vrijetijdseconomie. We ontwikkelen met de sector en stakeholders het uitvoeringsplan van deze baanbreker dat in de zomer van 2025 gereed is. Het provinciale congres Vrijetijdseconomie in september 2024 heeft mede gediend als start van deze ontwikkeling. De opbrengsten en terugkoppeling verwerken we in toekomstig beleid en het voorbereidingstraject van de Baanbreker Vrijetijdseconomie.

(Inter)nationale lobby en samenwerking  
Het internationaliseringsbeleid van onze provincie streeft ernaar om effectieve samenwerkingen aan te gaan met internationale partners en optimaal gebruik te maken van Europese financierings- en samenwerkingsmogelijkheden en deze ook te behouden voor de regio. Daarbij hebben we speciale aandacht voor het ondersteunen van het mkb.  
Wij zijn ons bewust van de waarde van internationale en grensoverschrijdende samenwerking, want niet alle uitdagingen die wij in Groningen hebben, kunnen wij alleen oplossen. De samenwerking met Duitsland, de regio's rond de Noordzee en een sterke stem in Brussel en Den Haag zijn kortom belangrijk. Door lobby wordt bijvoorbeeld de kans op een succesvolle beïnvloeding van Europese regelgeving, en het verkrijgen van Europese middelen vergroot. Zo zetten we in op een decentrale verdeling van fondsen (cohesiebeleid) zodat wij als regio meer regie hebben op de besteding van Europese middelen. Daarnaast dragen we ook bij aan het boeken van concrete resultaten, bv. het realiseren van de Lelylijn en Wunderline en grensoverschrijdende energie-infrastructuur (bijvoorbeeld transportleidingen voor waterstof).
Via onze internationale netwerken leveren we een bijdrage aan de economische ontwikkeling en werkgelegenheid. Hierbij hebben wij speciale aandacht voor het Groningse mkb dat wij door middel van handelsmissies willen ondersteunen om nieuwe afzetmarkten te ontsluiten en exportkansen te verzilveren.
Naast Brussel zijn de Haagse contacten en netwerken van groot belang om onze doelen te realiseren. Het is zaak dat Den Haag oog en aandacht heeft voor de regio. In dat kader is lobby een belangrijk instrument. Dit instrument organiseren wij in SNN-verband en in eigen huis. Om het effect van lobby te vergroten zijn we begonnen met het ontwikkelen van een dynamische lobbyagenda. Hiermee willen we nog meer pro actief inspelen op kansen en bedreigingen die landelijk spelen. In dat kader halen we Den Haag vaak naar Groningen of brengen we omgekeerd Groningen naar Den Haag. Daarmee is strategisch relatiemanagement tenslotte een belangrijk instrument. Het onderhouden van een netwerk en het organiseren van events gaan hand in hand samen met lobby. We blijven inzetten op het verder professionaliseren van het strategisch relatiemanagement door te gaan werken met een CRM- systeem, het koppelen van strategisch relatiemanagement aan de dynamische lobbyagenda en de agenda internationalisering en de organisatie van een jaarlijks groot event in Den Haag.

schaal x €1.000
Lasten € 31.670
Baten € 8.905
Saldo € 22.765
Deze pagina is gebouwd op 10/09/2024 16:32:33 met de export van 10/09/2024 16:26:16