In de meerjarenramingen 2025-2028 worden incidentele baten en lasten en structurele baten en lasten onderscheiden. Onder incidentele baten en lasten worden in principe verstaan de voor maximaal drie jaren geraamde baten en lasten. Lasten en baten met langere looptijd zijn in principe structureel. Deze incidentele baten en lasten hebben wij, per programma samengevat weergegeven in tabel 5.
Tabel 19. Incidentele baten en lasten
(x € 1.000) | Begroting 2024 na wijziging | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 |
---|---|---|---|---|---|
1 Saldo baten en lasten | - | 2.092 | 2.592 | 2.592 | 2.602 |
2 Incidentele baten | |||||
1. Ruimte en water | -257 | 957 | -3.742 | - | - |
2. Milieu en energie | 24.783 | 17.599 | 1.244 | - | - |
3. Platteland en natuur | 67.733 | 10.469 | 905 | -610 | -610 |
4. Bereikbaarheid | 99.032 | 72.409 | 27.076 | 42 | 85 |
5. Economie | 14.192 | 4.661 | 852 | 4 | 7 |
6. Cultuur en maatschappij | 31.896 | 11.224 | 1.879 | - | - |
7. Openbaar bestuur | 562 | 200 | - | - | - |
8. Algemene dekkingsmiddelen en bedrijfsvoering | 33.723 | 15.034 | 2.697 | -32 | -67 |
Totaal incidentele baten | 271.664 | 132.553 | 30.911 | -596 | -585 |
3 Incidentele lasten | |||||
1. Ruimte en water | 2.972 | 4.418 | -3.717 | 120 | 33 |
2. Milieu en energie | 22.419 | 23.357 | 1.453 | 20 | 40 |
3. Platteland en natuur | 67.970 | 22.061 | 1.391 | -449 | -543 |
4. Bereikbaarheid | 180.781 | 159.963 | 43.538 | 314 | 217 |
5. Economie | 26.821 | 9.418 | 907 | 5 | 8 |
6. Cultuur en maatschappij | 23.398 | 21.062 | 3.898 | 1.315 | 1.953 |
7. Openbaar bestuur | 1.617 | 4.023 | 57 | 241 | 251 |
8. Algemene dekkingsmiddelen en bedrijfsvoering | 34.283 | 15.461 | 10.967 | 12.123 | 12.718 |
Totaal incidentele lasten | 360.261 | 259.763 | 58.494 | 13.689 | 14.677 |
4 Saldo incidentele baten en lasten (2-3) | -88.597 | -127.210 | -27.583 | -14.285 | -15.262 |
5 Saldo structurele baten en lasten (1-4) | 88.597 | 129.302 | 30.175 | 16.877 | 17.864 |
De incidentele baten en lasten voor de periode 2024 tot en met 2026 zijn relatief hoog. Dit is het gevolg van afloop meerjarige projecten die nu nog maximaal drie jaren lopen en hierdoor als incidenteel worden aangemerkt. Tevens is sprake van incidentele baten als gevolg van de specifieke uitkeringen. Deze kennen veelal een beperkte looptijd en zijn als incidenteel aangemerkt.
Het financiële perspectief is positief (zie onderdeel 1. Saldo baten en lasten in tabel 5). Tevens zijn de geraamde incidentele lasten elk jaar hoger dan de geraamde incidentele baten (zie onderdeel 4. Saldo incidentele baten en lasten in tabel 5). Op basis hiervan concluderen wij dat in deze begroting sprake is van een structureel evenwicht. Dat wil zeggen dat de structurele lasten volledig uit de structurele baten kunnen worden bekostigd.