Met het vaststellen van de Groningse Digitaliseringsstrategie door uw Staten eind 2021, heeft de provincie haar digitale ambitie uitgesproken.
In de komende jaren werken we verder aan de uitvoering van de Groningse Digitaliseringsstrategie. De digitaliseringsstrategie heeft de volgende uitgangspunten:
- We zetten digitalisering in om maatschappelijke waarde te creëren;
- We zijn en blijven scherp op belangrijke randvoorwaarden;
- We verkleinen de afstand tussen data en beleid;
- We denken en handelen vanuit onze rol als middenbestuur;
- Op gebied van digitalisering zoeken we samenwerking met anderen.
De Groningse digitaliseringsstrategie bestaat uit drie programmalijnen:
- Werken aan het realiseren van opgaven met data en digitale technologie.
Voor het realiseren van onze (maatschappelijke) opgaven, werken we proactief met data en technologie. Dit doen we door te experimenteren met digitalisering op verschillende beleidsterreinen.
- Bouwen aan een flexibel en robuust digitaal fundament.
Basisvoorzieningen zijn in de organisatie nodig om (maatschappelijke) taken uit te kunnen voeren. Tot deze randvoorwaardelijke basis behoren ICT-basisvoorzieningen en -architectuur (van gegevens en systemen), maar ook het goed inrichten van datastromen en informatievoorziening. Hiervoor zijn adequate voorzieningen als ICT-infrastructuur, hardware en software nodig én er zijn goed georganiseerde processen nodig voor het beheren van de voorzieningen en het doorvoeren van veranderingen. Het op orde brengen en houden van deze basis zien wij als fundament in de digitale transformatie. Dit fundament geldt als 'enabler' voor het realiseren van de maatschappelijke opgaven en de daaraan verbonden vernieuwing die dit van de organisatie vraagt.
De inzet van data en technologie brengt echter ook risico’s met zich mee, vooral op het gebied van informatieveiligheid, cybercrime en privacy. We verminderen deze risico’s door actief aandacht te besteden aan onderwerpen als ethiek en veiligheid en zorgen voor incorporatie hiervan in ons beleid.
- De ontwikkeling naar digitaal en datagedreven werken.
De provincie wil werken vanuit maatschappelijke opgaven en primaire taken. Hierbij is data en informatie belangrijk en wordt steeds belangrijker, ook bij integrale vraagstukken. Dit betekent dat juist bij beleidsafdelingen de vaardigheden in het omgaan met informatie en data maar ook de informatiebeveiligings- en privacykant sterk ontwikkeld moet worden. Dit doen we met een passend aanbod van workshop en trainingen om deze ontwikkeling te stimuleren. Deze programmalijn draait om het overbruggen van de kloof tussen beleid en data/technologie.
De beleidsdoelen uit de drie programmalijnen in de Groningse Digitaliseringsstrategie zijn uitgewerkt naar zes uitvoeringssporen:
1. E-dienstverlening
Voldoen aan de Dienstenwet, de Wet digitale overheid en de wet Single Digital Gateway zijn de basis voor dit spoor waarbij producten en diensten van de provincie duidelijk en toegankelijk moeten zijn voor inwoners van de provincie, Nederland en Europa. Het dienstverleningsportaal wat via de provinciale website toegankelijk zal worden biedt voor de Groninger, maar ook voor bedrijven en instellingen een eenvoudig en duidelijk startpunt voor het aanvragen van de producten en diensten van de provincie.
2. Openbaar maken en publiceren
Inwoners van de provincie Groningen hebben recht op informatie die de provincie Groningen heeft op basis van de Wet open overheid (Woo). Dat was tot nu alleen op aanvraag, echter de Woo schrijft voor dat de overheid dat ook actief dient te doen voor een aantal informatiecategorieën. Dit spoor geeft daaraan invulling en legt tevens de basis voor de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer en de Wet elektronische publicaties. Dat betekent dat onze publicaties op één centrale plek digitaal worden gepubliceerd. Zie ook paragraaf 8. Openbaarheid (Woo).
3. Informatiebeheer
Als gevolg van een Woo-verzoek verzamelen we de relevante informatie. Dit veronderstelt een goed ingerichte informatiehuishouding waarin we dat snel kunnen doen. Daarnaast hebben we te maken met de nieuwe archiefwet. Daarom wordt in dit spoor gewerkt aan het op orde brengen van onze informatiehuishouding. Daarvoor is informatiebeleid nodig voor het uitvoeren van informatiebeheer en wat hierin de rol is van medewerkers en team informatiebeheer. Dit leidt ertoe dat medewerkers meer uniform met informatie om gaan waardoor we voor onze werkzaamheden sneller de relevante informatie kunnen vinden. Een goed ingerichte informatiehuishouding is tevens de basis voor actieve openbaarmaking zoals de Woo voorschrijft.
4. Datagedreven werken
Door datagedreven te werken zorgen we ervoor dat we data optimaal inzetten voor de onderbouwing van onze besluitvorming. In dit spoor zit tevens het onderzoeken of we generatieve kunstmatige intelligentie kunnen inzetten om zelf efficiënter te worden, met oog voor ethisch gebruik ervan. Ook gaan verder met het actief delen en openbaar maken van datasets.
5. Communicatie
De dienstverlening van de provincie Groningen dient toegankelijk te zijn voor alle Groningers. Daarom wil de provincie Groningen voldoen aan de toegankelijkheidseisen (digitoegankelijk) voor al haar websites en apps. Ook dienen deze websites voldoende veilig te zijn. Daarmee voldoen we ook aan de Wet digitale overheid. Verder wordt gezorgd dat de motor voor deze websites, het contentmanagementsysteem, voldoende robuust en veilig is om de toekomst mee in te gaan.
6. Flexibel en robuust fundament
De resultaten van dit spoor zorgen dat medewerkers van de provincie op een goede manier hun werk kunnen blijven doen. We vervangen legacy-systemen door moderne cloud gebaseerde systemen en we vernieuwen ons netwerk en onze werkplek.
In deel 2. Programmaplan, deelprogramma 8.1 Bedrijfsvoering zijn de beoogde resultaten per spoor voor 2025 opgenomen.