Rechtsvorm: | Gemeenschappelijke regeling | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats: | Assen | |||
Doelstelling: | Het OV-bureau, een gemeenschappelijke regeling van de provincies Groningen en Drenthe en de gemeente Groningen, is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer per bus in Groningen en Drenthe. Het OV-bureau Groningen-Drenthe stuurt de vervoerders aan en geeft het openbaar vervoer per bus vorm. Het is verantwoordelijk voor het beheer van de busconcessies, toekomstige aanbestedingen en, samen met de partners, de ontwikkeling van het openbaar vervoer. | |||
Ontwikkelingen: | Per 15 december 2019 is de huidige GD-concessie 2020-2030 van start gegaan. In deze concessie zijn grote stappen gezet op het gebied van duurzaamheid, energietransitie, uitvoeringskwaliteit en betrouwbaarheid. Er zijn toen 164 elektrische bussen gaan rijden op de stadslijnen, de Q-linklijnen en een aantal streeklijnen. Daarnaast wordt voor de overige streekbussen en Qliner gereden op HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) waarmee de totale CO2-uitstoot in Groningen en Drenthe met 90% is afgenomen. De busvloot in Groningen en Drenthe was hiermee destijds de grootste elektrische vloot van Europa. Eind 2022 is besloten om de businesscase zero-emissie uit te voeren waarmee nog eens 148 elektrische bussen aan de busvloot worden toegevoegd. Voor 2021 en 2022 heeft het Rijk de BVOV 2020 doorgetrokken tot 31 december 2022. Voor 2023 is deze steun vormgegeven door middelvan een Transitievangnet Openbaar Vervoer (TVOV) (zie onze brief van 15 november 2022). In 2023 zijn verschillende ontwikkelingen geweest die invloed hebben gehad op de financiële situatie van het OV-bureau. Wij hebben uw Staten daarover met meerdere brieven geïnformeerd. Voor 2024 en de jaren erna zijn middels motie Bikker structureel middelen beschikbaar gesteld door het Rijk om het kwaliteitsniveau van het OV op peil te kunnen houden. | |||
Financieel belang: | De bijdrage van de provincie Groningen aan het OV-bureau bedraagt in 2025 in totaal € 46,5 miljoen op een totale begroting van het OV-bureau van ruim € 154,7 miljoen. Dit is inclusief de middelen verkregen uit de motie Bikker. De overige baten van het OV-bureau betreffen de bijdragen van de provincie Drenthe en de reizigersopbrengsten (incl. de studenten OV-kaart). | |||
Bestuurlijk belang: | Naast de busconcessies die door het OV-bureau worden beheerd, is de provincie verantwoordelijk voor het openbaar vervoer op de regionale spoorlijnen. Daarbij is de provincie systeemverantwoordelijk voor het openbaar vervoer in de provincie Groningen. Provincie Groningen heeft samen met provincie Drenthe en gemeente Groningen zitting in het Algemeen Bestuur en het Dagelijks Bestuur van het OV-bureau. Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, behoudens een aantal zaken betreffende de begroting en de concessie welke bij unanimiteit genomen worden. De provincie Groningen is voorzitter van het Algemeen Bestuur en het Dagelijks Bestuur. | |||
Mogelijke risico's: | Op 9 april 2019 heeft het Algemeen Bestuur de notitie Risicomanagement en weerstandsvermogen 2018-2022 vastgesteld. Het OV-bureau streeft naar een weerstandscapaciteit van minimaal € 4,75 miljoen om risico's financieel te kunnen ondervangen. Na vaststelling van de jaarrekening 2023 van het OV-bureau bedroeg de weerstandscapaciteit € 8,0 miljoen. De prognose is dat eind 2024 € 8,15 miljoen. | |||
Financiële kengetallen: | Per 31-12-2023: | Verwacht 1-1-2025: | Verwacht 31-12-2025: | |
- Eigen vermogen | € 20,8 miljoen | € 10,6 miljoen | € 8,2 miljoen | |
- Vreemd vermogen | € 17,3 miljoen | € 11,4 miljoen | € 9,6 miljoen | |
- Solvabiliteit | 54% | 45% | 42% | |
- Resultaat | -/- € 1,53 miljoen | € 0 | € 0 | |
Provinciale bijdrage 2025: | € 47,0 miljoen | Programma: Bereikbaarheid |