Paragrafen

Bedrijfsvoering

Human Resources Management

Wij willen toe naar een lerende, vernieuwende, toekomstbestendige organisatie, met oog en oor voor de samenleving, die integraal, strategisch en professioneel werkt en betrouwbaar is voor de omgeving. Onze kernwaarden daarbij zijn: Samen, Gedreven, Betrouwbaar en Plezier. HRM heeft hierbij een belangrijke, aanjagende rol om dit te realiseren.

HRM is er voor de organisatie en werkt samen om de medewerkers optimaal in te zetten. We zien de medewerker als het belangrijkste kapitaal van de organisatie en wij dragen bij aan duurzame inzetbaarheid van dat kapitaal. Met als doel de juiste mens op het juiste moment op de juiste plaats.

Onze missie betekent dat wij ieders talenten inzetten en benutten met oog voor ambitie, groei, situatie en ontwikkeling. Wij streven naar een organisatie waarin:
-  eenieder zelf de regie kan pakken, door vertrouwen te krijgen en verantwoordelijkheid te nemen;
- de noodzakelijke werkprocessen zo eenvoudig en simpel mogelijk zijn gemaakt;
- en iedereen ertoe doet, maar geen persoon of situatie gelijk is.
We streven naar uniformiteit in werkprocessen waarbij we oog houden voor de menselijke maat met het oog op vernieuwing.

Hoofdzaak in 2025 is dat onze basis HR-dienstverlening al genoeg vraagt van onze medewerkers. Om te komen tot optimalisatie van die dienstverlening hebben we een aantal speerpunten benoemd waar we mee aan de slag gaan:

  • We zullen de basis op orde brengen door de werkprocessen te optimaliseren en de arbeidsvoorwaarden te actualiseren en eenduidig op AFAS Insite aan te bieden. Daarnaast zal er worden gekeken naar de inzet van robotjes om systemen en handelingen in systemen soepeler te laten verlopen.
  • Het ziekteverzuim bij de provincie Groningen is hoog vergeleken met vergelijkbare andere organisaties. We gaan concrete acties inzetten om het ziekteverzuim terug te dringen. De inrichting van de arbo-organisatie en het arbobeleid zijn ook een speerpunt voor 2025.
  • Om een toekomstbestendige organisatie te blijven, wordt er meer op arbeidsmarktcommunicatie ingezet. Zo wordt bijvoorbeeld verder invulling gegeven aan het werkgeversverhaal en de uitingen die daarbij horen. Aan de hand van een brandboek en huisstijl worden de uitingen voor de arbeidsmarktcommunicatie allemaal in lijn met het werkgeversverhaal gebracht zodat het werkgeversmerk steeds sterker kan worden. Dit gaat zorgen voor een eenduidige, herkenbare uitstraling als aantrekkelijk werkgever.
  • Er wordt een proces geïmplementeerd om jaarlijks de strategische personeelsplanning (SPP) te evalueren met daaraan gekoppeld concrete activiteiten en interventies. SPP is een cyclisch proces waarbij we inspelen op de huidige en anticiperen op de toekomstige personeelsbehoefte. We willen wendbaar zijn en blijven en kunnen inspelen op de veranderende (wettelijke) opgaven die we als provincie krijgen. De SPP wordt jaarlijks geactualiseerd.
  • In een lerende organisatie is het belangrijk dat medewerkers toegang hebben tot diverse leerinterventies zodat zij hun werk goed kunnen doen. Daarnaast volgen allerlei (externe) ontwikkelingen elkaar snel op en vraagt dit om continu leren. Naast de verplichte leerlijn voor nieuwe medewerkers zullen er doelgroep specifieke leerlijnen worden aangeboden en die op onderdelen ook verplicht te stellen om zo de kwaliteit van het personeel naar een hoger niveau te brengen. Hieraan wordt bijvoorbeeld ook de behoefte aan en noodzaak voor digitale vaardigheden gekoppeld.
  • We starten in 2025 met een leiderschapsprogramma waarin veel aandachtspunten die voortgekomen zijn uit (de evaluatie van de) organisatieontwikkeling een plek krijgen. Dit traject doen we samen met Leeuwendaal.
  • Organisatieontwikkeling wordt een vaste poot onder HRM. Het is van belang om continu te monitoren of de provincie Groningen op koers is richting de geformuleerde missie en visie en of de organisatie werkt vanuit de kernwaarden. Daar waar van toepassing kan worden bijgestuurd op organisatieontwikkeling.
  • De organisatie wil toe naar een diverse en inclusieve organisatie die optimaal gebruik maakt van de diversiteit van talenten, waardoor ieder naar vermogen bij kan dragen aan het organisatieresultaat. We gaan voor een evenwichtig personeelsbestand, waarin iedereen welkom is. Binnen dit generieke beleid besteden we extra aandacht aan een gelijkwaardige verdeling man/vrouw, verjonging door middel van een traineeprogramma en de uitvoering van de Participatiewet.

Tabel 8. Gerealiseerde en nog te realiseren participatiebanen

2018

2019

2020

2021

2022

2023

2024

2025 1)

Indicatief quotumpercentage

1,93%

2,14%

2,35%

2,54%

2,69%

2,76%

2,85%

n.n.b.

Te realiseren banen volgens quotumregeling
(25,5 uur per week = 1 fte)

19,7

22,6

25,5

27,5

32,3

34

35,1

n.n.b.

Daadwerkelijk gerealiseerde banen

14,77

18,54

20,83 

22,9

26,3

32,39

37,84

n.n.b.

Nog te realiseren banen 

4,93

4,06

 4,67

4,6 

4,7

1,61

0

n.n.b.

De nieuwe cijfers voor 2025 zijn nog niet te berekenen. Dit kan pas per 1 januari 2025.

Deze pagina is gebouwd op 10/09/2024 16:32:33 met de export van 10/09/2024 16:26:16