Provinciale Staten
Beleidsdoel Provinciale Staten
Een toegankelijk en transparant democratisch besluitvormingsproces van Provinciale Staten
Indicatoren | |||||||
Realisatie | Streefwaarden | ||||||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Verplichte indicatoren (BBV) | |||||||
Opkomstcijfers verkiezingen (Tweede Kamer,) Provinciale Staten (en gemeenteraden) in % kiezers/stemgerechtigden | 62,5% | n.v.t. | > 62,5% | ||||
Landelijke waarde | 57,5% | n.v.t. | |||||
Eigen indicatoren | |||||||
N.v.t. |
Prestaties |
---|
Prioriteiten
Opkomstbevordering Statenverkiezingen
- Starten met de uitvoering van een communicatieplan om de zichtbaarheid en bekendheid van Statenleden bij onze inwoners te vergroten via digitale en persoonlijke communicatie.
- Publiceren geschiedschrijving provinciaal bestuur.
Regulier
- Provinciale Staten richten hun activiteiten en vergaderingen zo in, dat optimaal invulling kan worden gegeven aan de volksvertegenwoordigende taak en zij benaderbaar zijn voor inwoners, bedrijven en (belangen)organisaties.
- Provinciale Staten maken werk van het creëren van draagvlak voor hun (voorgenomen) besluiten en nemen heldere kaderstellende besluiten, die goed controleerbaar zijn.
- Provinciale Staten laten zich adequaat informeren door Gedeputeerde Staten en externe partijen, waaronder belangenorganisaties, inwoners en de Noordelijke Rekenkamer zodat zij hun agenderende en controlerende taak gedegen kunnen uitvoeren.
Overige bestuursorganen
Beleidsdoel Gedeputeerde Staten en commissaris van de Koning
Optimaliseren beleidsvorming door toepassing van de (fases binnen de) beleidscyclus
Bevorderen van een optimale uitvoering van de rijkstaken van de commissaris van de Koning ex artikel 182 Provinciewet en de Ambtsinstructie commissaris van de Koning
Indicatoren | |||||||
Realisatie | Streefwaarden | ||||||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Verplichte indicatoren (BBV) | |||||||
N.v.t. | |||||||
Eigen indicatoren | |||||||
Beleidscyclus ingebed in onze beleidsvorming | 80% | 100% | 100% | ||||
Per cyclus zijn de kwaliteitseisen onderliggende stukken geborgd | 80% | 100% | 100% |
Prestaties |
---|
Prioriteiten
N.v.t.
Regulier
- Alle betrokkenen - via herhalingstrainingen - uitleg geven over de werking en kwaliteitseisen van de beleidscyclus en de onderliggende stukken.
- De fases van de beleidscyclus verder borgen in onze werkwijze.
- Uitvoeren rijkstaken commissaris van de Koning:
- de (her) benoemingsprocedures van burgemeesters;
- organiseren van gemeentebezoeken;
- representatie en belangenbehartiging;
- regering adviseren op diverse punten;
- adviseren en voorbereiden van de verlening van Koninklijke onderscheidingen, predicaten Koninklijk en Koninklijke erepenningen;
- adviseren en bemiddelen bij verstoorde bestuurlijke verhoudingen in gemeenten;
- toezicht uitoefenen op de bestuurlijke samenwerking binnen de Veiligheidsregio en op de samenwerking tussen rijksambtenaren onderling en met overige overheden;
- voorzitten provinciale regietafel migratie en integratie.
- periodiek verantwoording afleggen over de uitvoering van de rijkstaken aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;
- verslag uitbrengen over onder andere de uitvoering van de rijkstaken in het jaarverslag van de CdK.
Bestuurlijke samenwerking en toezicht
Beleidsdoel Samenwerking en toezicht
Bevorderen van de kwaliteit van het openbaar bestuur (onder andere via samenwerkingsverbanden) en de uitvoering van specifieke wettelijke taken
Indicatoren | |||||||
Realisatie | Streefwaarden | ||||||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Verplichte indicatoren (BBV) | |||||||
Aantal gemeenten onder preventief toezicht 1) Landelijke waarde | 0 5 | 0 3 | 0 0 | 0 0 | 0 0 | 0 0 | |
Eigen indicatoren | |||||||
Gemeenten en gemeenschappelijke regelingen tijdig (voor aanvang van betreffend begrotingsjaar) in kennis stellen van het voor hen van toepassing zijnde begrotingstoezicht voor het komende jaar | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
- Bron: ministerie van BZK. Preventief begrotingstoezicht wordt ingesteld wanneer, naar het oordeel van GS, de begroting niet structureel en reëel in evenwicht is en het, naar het oordeel van GS, niet aannemelijk is dat dit evenwicht uiterlijk in het laatste jaar van de meerjarenraming tot stand kan worden gebracht.
Prestaties |
---|
Prioriteiten
Samenwerken met gemeenten en andere overheden / samenspel met inwoners
- Investeren in de samenwerking met de Groningse mede-overheden;
- Met onder andere 'Nij Begun' werken aan herstel van vertrouwen in de overheid;
- Uitvoeren van de afspraken uit de notitie Werken aan Participatie : Verankeren van participatieprocessen in de organisatie, het doorontwikkelen van de Werkplaats participatie (in samenwerking met gemeenten) en zorgen voor effectieve participatie instrumenten (zoals het online platform Stem van provincie Groningen ).
Nieuw Beleidskader Jongerenparticipatie
- Vertalen van de eerder opgestelde kaders in 2025 naar een meerjaren-Programma Jongerenparticipatie en onderzoeken hoe te komen tot één integraal jongerennetwerk.
Aanpak ondermijning en weerbare overheid
- Op basis van de Kadernota Beleidsontwikkeling aanpak ondermijning en weerbare provincie Groningen 2024-2028 en in het verlengde daarvan de 'Weerbaarheidsscan provincie Groningen' aanbevelingen implementeren ter versterking van weerbaarheid van onze organisatie tegen ondermijnende criminaliteit.
- Versterken van de samenwerking met de gemeenten en andere partners in de veiligheidsketen bij de aanpak van ondermijning.
Regulier
- Verder doorontwikkelen van de opbrengst van het programma Kwaliteit Openbaar Bestuur vanuit de provinciale wettelijke taken en inhoudelijke programma's met medeoverheden, kennisinstellingen, inwoners, maatschappelijke organisaties en andere partners;
- Monitoren en investeren in uitvoeringskracht van gemeenten;
- Samen met andere partners het vraagstuk oppakken van de krapte op de arbeidsmarkt voor overheden in onze regio;
- Continueren van de samenwerking met kennispartners (onder andere Rijksuniversiteit Groningen, Hanzehogeschool en CMO STAMM) rond Openbaar Bestuur en Samenleving;
- Met de Wet Versterking Participatie zijn gemeenten en provincies verplicht een Participatieverordening te maken. We stellen in 2025 deze verordening op in samenspel met inwoners en uw Staten, en borduren voort op de notitie Werken aan Participatie en de Expeditie participatie.
- We voeren de afspraken uit de notitie Werken aan Participatie uit, en benoemen een aantal prioritaire processen waaraan we een extra impuls geven. Op deze prioritaire dossiers geven we extra aandacht aan de democratische kwaliteit van het proces en daarbij gebruiken we de stappen uit de leidraad en het 'democratisch kompas'. Dit biedt uw Staten de ruimte om kaderstellend voor het proces te zijn en komt tegemoet aan de vragen die uw Staten over communicatie en participatie stelde eind 2023;
- We zorgen voor een heldere agenda met een overzicht van alle provinciale participatie-activiteiten;
- We voeren in 2025 samen met andere provincies een pilot met digitale participatie uit;
- We organiseren met de Werkplaats Participatie samen met de Groningse mede-overheden inspiratie- en kennisevenementen over participatie. Ook breiden we het aanbod binnen de ProvincieAcademie uit en maken dat minder vrijblijvend. Zo rusten we ambtenaren goed toe voor het organiseren van democratische processen. Met de gemeenten (door)ontwikkelen we in het kader van Nij Begun een gezamenlijke Werkplaats Participatie als ontwikkel- en kennispunt;
- In het kader van het Interbestuurlijk toezicht (IBT) actualiseren van de maatwerktoezichtsplannen voor de gemeenten Groningen, Eemsdelta, Het Hogeland, Midden-Groningen, Oldambt, Pekela, Stadskanaal, Veendam, Westerkwartier, Westerwolde en de waterschappen Hunze en Aa's en Noorderzijlvest;
- Toezicht houden op het naleven van de afspraken die staan opgenomen in de maatwerktoezichtsplannen van deze gemeenten en waterschappen;
- Organiseren van kennis- en netwerkbijeenkomsten voor de onderwerpen van generiek toezicht;
- Actualiseren van het Beleidskader interbestuurlijk toezicht;
- Toezicht houden op de gemeentelijke financiën.
Communicatie
Beleidsdoel Communicatie
De provincie Groningen is zichtbaar en is een toegankelijke, gemakkelijk benaderbare en betrouwbare overheid. We zorgen ervoor dat we duidelijk en vindbaar zijn.
Indicatoren | |||||||
Realisatie | Streefwaarden | ||||||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Verplichte indicatoren (BBV) | |||||||
N.v.t. | |||||||
Eigen indicatoren | |||||||
Beeld van de website: | 89% | 88% | 80% | 85% | 85% | 85% | 85% |
Beeld van de informatiepagina: | 60% | 54% | 50% | 55% | 55% | 60% | 65% |
Klik met de inwoners: | 17% | 17% | 20% | 22% | 24% | 26% | 28% |
Prestaties |
---|
Prioriteiten
N.v.t.
Regulier
- In samenwerking met de Groningse gemeenten, het Akkoord van Groningen en Nationaal Programma Groningen werken we aan een gezamenlijke merkstrategie van en voor Groningen.
- Uitvoeren spoor communicatie in het programma digitalisering.
- In het spoor communicatie werken aan de doorontwikkeling van de online-communicatiemiddelen (provinciale website, projectsites en intranet), inclusief de koppeling tussen dossiers en besluitvorming. (Zie ook deelprogramma Bedrijfsvoering.)