Cultuur
Beleidsdoel Cultuur
Streven naar cultuur voor iedereen, we stimuleren een bruisend en vernieuwend aanbod in Stad en Ommeland
Indicatoren | |||||||
Realisatie | Streefwaarden | ||||||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Verplichte indicatoren (BBV) | |||||||
N.v.t. | |||||||
Eigen indicatoren | |||||||
Percentage toegekende structurele subsidie volgens Subsidieregeling Kadernota Cultuur verleend. | 100% | 100% | 100% | n.t.b. | |||
Subsidieregeling Amateurkunst, Cultuurparticipatie en Erfgoed :
| 26 100% | 33 100% | 100% | n.t.b. | |||
Subsidieregeling Vernieuwing Klassieke Muziek :
| 12 | 4 100% | 100% | n.t.b. | |||
Subsidieregeling Vernieuwing vaste presentatie erfgoed :
| 5% | 5 100% | 100% | n.t.b. |
Het Uitvoeringsprogramma Cultuur 2025-2028 wordt naar verwachting in november 2024 vastgesteld. De indicatoren en streefwaarden uit dit nieuwe uitvoeringsprogramma worden in de Voorjaarsmonitor 2025 opgenomen.
We zijn in het najaar van 2021 begonnen met meten of doelen behaald zijn door te rapporteren over de effectiviteit van onze subsidiestromen (indicatoren), aangezien ons cultuurbeleid voor een groot deel rust op het verstrekken van subsidie. Structurele subsidie gaat naar met ingang van 2025 55 culturele instellingen in alle sectoren. Voorafgaand aan verlening worden voorwaarden gesteld ten aanzien van doel en kwaliteit. Daarom wordt verwezen naar onderliggende subsidieregelingen. Door het verstrekken van subsidie volgens de voorwaarden van de regelingen, voeren we ons cultuurbeleid volgens doelstelling uit. Het aantal verstrekte subsidies geeft daarbij zicht op de reikwijdte (aantal organisaties die succesvol aanspraak maken op budget en bijdragen aan het inhoudelijke doel van de subsidieregeling) van ons subsidiebeleid. Naast deze kwantitatieve indicatoren (in percentages) wordt bij prestaties en prioriteiten kwalitatief gerapporteerd door het verstrekken van inhoudelijke informatie.
Prestaties |
---|
Prioriteiten
CULTUUR (verbreding visie, Ommeland, gelijke beloning)
- Implementeren van de Cultural Governance Code, de Fair Practice Code en de Code Diversiteit & Inclusie, in samenwerking met gemeente Groningen.
Regulier
- Uitvoeren Uitvoeringsprogramma Cultuur 2025-2028.
Erfgoed en archeologie
Beleidsdoel Cultureel erfgoed
Inzetten in op ontwikkeling, behoud en versterking van de kwaliteit van het erfgoed, het landschap en de leefomgeving
Indicatoren | |||||||
Realisatie | Streefwaarden | ||||||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Verplichte indicatoren (BBV) | |||||||
% rijksmonumenten (excl. functie woonhuis) weergegeven naar de staat van het casco, categorie 'matig' en 'slecht' 1) | matig: | matig: | < peiljaar 2021 | < peiljaar 2021 | < peiljaar 2021 | < peiljaar 2021 | < peiljaar 2021 |
Landelijke waarde | matig: | matig: | > waarde Groningen | > waarde Groningen | > waarde Groningen | > waarde Groningen | > waarde Groningen |
Eigen indicatoren | |||||||
Aantal gerealiseerde restauraties (waarvan aantal in combinatie met herbestemming) | 33 (3) | 37 (3) | > peiljaar 2021 | > peiljaar 2021 | > peiljaar 2021 | > peiljaar 2021 | > peiljaar 2021 |
- Bron: Erfgoedmonitor. Daarin wordt de staat van onderhoud zichtbaar vanaf de buitenkant van het pand beoordeeld.
Prestaties |
---|
Prioriteiten
ERL
- Erfgoed, ruimtelijke kwaliteit en landschap (ERL):
- Uitvoeren opgave ERL (programmaplan 2017-2026); dit programma wordt in ieder geval met één jaar verlengd tot en met 2027;
- Uitvoeren van het Verlengd Erfgoedprogramma (tot en met 2028);
- Uitvoeren van de actiepunten voortkomend uit de Tussenevaluatie Opgave ERL, onder andere:
- Ruimtelijke kwaliteit centraal stellen bij programma's/opgaven met ruimtelijke consequenties (zie hieronder onder Mooi Groningen);
- Meer integrale aanpak en verbinding tussen provinciale opgaven en ERL;
- Uitrol kennis opgedaan vanuit het Erfgoedprogramma (zie hieronder Uitrol Erfgoedprogramma);
- Inzet benodigd op lobby voor aanvullende middelen;
- Onderzoek naar juiste ondersteuning aan gemeenten.
De extra middelen vanuit het hoofdlijnenakkoord binnen het lopende ERL-programma gaan naar de actiepunten 1. en 3. voor de volgende onderdelen:
MOOI GRONINGEN: RUIMTELIJKE KWALITEIT EN LANDSCHAP 2025
- Inzetten van ontwerpdeskundigheid en inhoudelijke advisering provinciaal, regionaal en lokaal voor de grote opgaven met ruimtelijke gevolgen.
- Bijdrage leveren aan enkele (monitoring)instrumenten gericht op de versterking van ruimtelijke kwaliteit en landschap, zoals een Stimuleringsprogramma Agrarisch Landschappelijk Bouwen, een Activeringscampagne Ruimtelijke Kwaliteit, de Kwaliteitsgids, Groen Erfgoed, de Landschapsmonitor en het Steunpunt Ruimtelijke kwaliteit.
UITROL ERFGOEDPROGRAMMA 2025 naar niet-aardbevingsgebied
- Ontwikkelen Boerderijenvisie;
- Ondersteunen Archeologie;
- Uitbreiden Erfgoedmonitor;
- Ondersteunen van kennis ontwikkeling, onderwijs en vakmanschap.
CULTUUR (verbreding visie, Ommeland, gelijke beloning)
Uitvoeringsprogramma Cultuur 2025-2028
- Uitvoeren Uitvoeringsprogramma Cultuur 2025-2028.
Regulier
- Uitvoeren Cultuurnota onderdeel Gebouwd Erfgoed en Archeologie:
- We voeren wettelijke en autonome taken uit op het gebied van (gebouwd) erfgoed en archeologie vanuit de Cultuurnota 2020-2028.
Maatschappij
Beleidsdoel Voorzieningen
Maatschappelijke voorzieningen (zorg, educatie, bibliotheek, archieven, sport) bereikbaar en waar mogelijk op maat beschikbaar voor alle inwoners, waar nodig met steun van de provincie.
Indicatoren | |||||||
Realisatie | Streefwaarden | ||||||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Verplichte indicatoren (BBV) | |||||||
N.v.t. | |||||||
Eigen indicatoren | |||||||
Alle gemeenten halen hun halfjaarlijkse taakstelling huisvesting vergunninghouders | eerste halfjaar: | eerste halfjaar: | eerste halfjaar: | eerste halfjaar: alle (10) | |||
Aantal gehonoreerde aanvragen Stichting Provinciaal Groninger Studiefonds (per schooljaar): | 444 | 477 | 400 | 400 | |||
Sport en bewegen 1) | |||||||
Nog te bepalen |
- Naar verwachting wordt op 18 december 2024 de leefbaarheidsvisie 2024-2035 door PS vastgesteld. Direct hierna worden de indicatoren voor het nog op te stellen uitvoeringsprogramma 2025-2027 opgenomen.
Prestaties |
---|
Prioriteiten
SOCIAAL BELEID
Sociaal beleid en gezondheid (inclusief voedselbank en kledingbank) / Sport en bewegen (sportakkoord, accommodaties en evenementen) / Positieve gezondheid / Opvang vluchtelingen - ondersteunen gemeenten:
- Opstellen en uitvoeren nieuw kader en uitvoeringsprogramma Leefbaarheid 2025-2027, waaronder sociaal beleid en sport- en beweegbeleid met aandacht voor 'Sociaal Groningen', 'Gezond Groningen' en 'Goed Wonen in Groningen'.
Zie ook beleidsdoel 6.4 Versterking leefbaarheid.
Regulier
N.v.t.
Versterking leefbaarheid
Beleidsdoel Leefomgeving
Inzetten voor een vitale provincie waarin mensen grip hebben op hun directe woon-, werk- en leefomgeving en zelf kunnen kiezen wat zij belangrijk vinden.
Indicatoren | |||||||
Realisatie | Streefwaarden | ||||||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Verplichte indicatoren (BBV) | |||||||
N.v.t. | |||||||
Eigen indicatoren | |||||||
Drie Groningse regio's scoren hoger op Brede Welvaartsmonitor op de onderdelen:
| n.n.b. | n.n.b. | n.n.b. | n.v.t. | |||
- werkgelegenheidsgroei | n.n.b. | n.n.b. | n.n.b. | n.v.t. | |||
- regionale component | 0,5% | 0,4% | n.n.b. | n.v.t. | |||
- bruto arbeidsparticipatie | 73,3% | 73,5% | n.n.b. | n.v.t. | |||
20% Transitiefonds particulier woningvoorraad met niet publieke middelen gevuld | 0% | 0% | n.n.b. | n.v.t. | |||
Leegstand woningmarkt in de provincie is gedaald naar 2,5% (frictieleegstand) 3) | 2,6% | 3,3% | n.n.b. | n.v.t. | |||
Aan minimaal 20 voorzieningen (incl. zorg) en zorginnovaties is subsidie verleend | 7 | 6 | n.n.b. | n.v.t. | |||
Score leefbaarheid gestegen van 7,7 naar 7,8 (gemeten onder burgerpanel van SPG) | 7,5 | 7,4 | n.n.b. | n.v.t. |
De indicatoren uit het Uitvoeringsprogramma Leefbaarheid 2020-2023 zijn in bovenstaande tabel opgenomen.
Indicatoren en streefwaarden voor 2024 en verder zijn nog niet bekend. Deze worden opgenomen in het nog op te stellen uitvoeringsprogramma 2025-2027.
- Totdat er een specifiekere uitwerking is werken we met de indicator ervaren gezondheid.
- In deze tabel zijn de indicatoren en streefwaarden opgenomen zoals aangegeven in Uitvoeringsprogramma Groningen@Work 2020-2023 . Zie ook programma Economie, deelprogramma Economie en werkgelegenheid, beleidsdoel Arbeidsmarkt.
- Vanaf 2021 wordt op basis van voortschrijdend inzicht uitgegaan van de PRIMOS-gegevens (PRognose-, Informatie- en MOnitoring Systeem), aangezien deze ook meer overeenkomen met de cijfers van het CBS, namelijk Dashboard Leegstand CBS. De realisatiecijfers wijken af van de streefwaarden. Hiervoor zijn twee verklaringen te geven:
- In het Groninger aardbevingsgebied moeten veel bestaande woningen vervangen worden door nieuwe in het kader van de versterkingsoperatie. Dit leidt tot tijdelijk extra hoge leegstand in de betreffende gemeenten.
- Veel woningen die volgens de gemeentelijke administraties leegstaan blijken in de praktijk wel degelijk bewoond worden, zoals gebleken is uit een door KAW uitgevoerd veldonderzoek in de regio Noord-Groningen van enige tijd geleden.
Prestaties |
---|
Prioriteiten
LEEFBAARHEID
Leefbaarheid, zorg en wonen (Brede Welvaart, krimp/retail) / Positieve Gezondheid
- Opstellen en uitvoeren nieuw kader en uitvoeringsprogramma Leefbaarheid 2025-2027, waaronder sociaal beleid en sport- en beweegbeleid met aandacht voor 'Sociaal Groningen', 'Gezond Groningen' en 'Goed Wonen in Groningen'.
Zie ook beleidsdoel 6.3 Maatschappij.
Regulier
- Regio Groningen-Assen (RGA)
Economie
- Verder uitwerken ontwikkelperspectief NOVEX (Nationale Omgevingsvisie Extra) naar een uitvoeringsagenda RGA samen met het regiobureau RGA, provincie Drenthe, de betrokken gemeenten en het Rijk. (De integratie tussen wonen en werken staat beschreven in de verstedelijkingsstrategie en het ontwikkelperspectief NOVEX).
Wonen
- Voortvloeiend uit de (verrijkte) woondeal voor de RGA afspraken maken over sturing en monitoring van de kwantitatieve (aantallen) en kwalitatieve (soort/doelgroepen) afspraken, met resultaten van het Woningbehoefteonderzoek RGA 2024 als input.
Mobiliteit
- Uitvoeren van de samenwerkingsagenda mobiliteit met de aangesloten partners en op zoek gaan naar kansen voor rijksbijdragen (betreft: stroomlijnen communicatie ter stimulering van openbaar vervoer, deelmobiliteit en fiets; inventariseren kansrijke uitbreiding deelmobiliteit op hubs/overstappunten; onderzoek bereikbaarheid bedrijventerreinen).
Ruimtelijke kwaliteit
- Integraal meenemen van ruimtelijke kwaliteit bij het uitwerken van het NOVEX-ontwikkelperspectief naar NOVEX-uitvoeringsagenda.