Mobiliteit
Beleidsdoel Publieke mobiliteit
Een dekkend netwerk van publieke mobiliteit bestaande uit trein, bus en hubtaxi van voldoende kwaliteit en veiligheid
Indicatoren | |||||||
Realisatie | Streefwaarden | ||||||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Verplichte indicatoren (BBV) | |||||||
Klantwaardering regionaal openbaar vervoer waarvoor provincie concessie verleent (trein respectievelijk bus)1) Landelijke waarde | 7,4 7,5 resp. | 7,8 7,7 resp. 7,9 | 7,5 | 7,5 | |||
Eigen indicatoren | |||||||
Reizigersgroei HOV2) | gelijk aan 2019 | ||||||
Reizigersgroei OV geheel2) | gelijk aan 2019 | ||||||
- HOV: trein (reizigerskilometers) | 127,7 mln. | 138,7 mln. | |||||
- HOV: bus (passagiers)3) | 10,2 mln. | 10,6 mln. | |||||
- Overig OV (passagiers) 4) | 9,7 mln. | 10,3 mln. | |||||
Punctualiteit trein en bus: - Percentage treinen dat maximaal binnen 180 seconden (3 minuten) aankomt op de eindbestemming en hoofdstation Groningen | 94,3% 5) | 94,7% 5) | 95% | ||||
- Percentage treinen dat maximaal binnen 300 seconden (5 minuten) aankomt op de eindbestemming en hoofdstation Groningen | 97,3% 5) | 97,7% 5) | 99% | ||||
- Percentage bussen dat te vroeg vertrekt van knooppunten (stations en hubs) | 2,3% | 2% | |||||
- Percentage bussen dat maximaal binnen 180 seconden (3 minuten) aankomt op de knooppunten (stations en hubs) | 84,9% | 100% | |||||
Hubs: | 25% | 50% | 100% | ||||
- Percentage Groninger hubs waarop deelmobiliteit wordt aangeboden | 22% | 15% | 30% | ||||
- Waardering hubs door gebruikers rapportcijfers | n.v.t. 6) | 6,8 | n.v.t. 6) | 7,0 |
NB. Bovenstaande indicatoren worden jaarlijks gemeten en gerapporteerd.
- Bron: OV-klantenbarometer.
- Vanaf 2025 rapporteren we over de reizigersgroei in het HOV en OV in het geheel door de reizigerskilometers van trein en bus bij elkaar op te tellen. In het Programma Mobiliteit staat nog dat we reizigerskilometers trein optellen bij passagiers in de bus. Dit is bij nader inzicht niet een logische werkwijze. Het streven om de waardes zoals in 2019 te behalen, blijft staan. Dit is voor trein 247,5 miljoen km en voor bus HOV 175,32 miljoen km en voor bus in totaal 295,4 miljoen km. In totaal waren de reizigerskilometers HOV in 2019 daarmee 422,82 miljoen km en de reizigerskilometers in het OV als geheel 542,9 miljoen km. Hierbij merken we op dat voor 2019 de uitsplitsing van reizigerskilometers HOV en overig OV in de bus geëxtrapoleerd op basis van de verhoudingen tussen die twee types OV uit de jaren erna,
- Het streefcijfer van 247,5 miljoen km is inclusief het Friese deel van het traject Groningen -Leeuwarden. In de realisatiewaarden voor 2022 en 2023 is dit deel per abuis niet meegenomen. Vanaf 2024 nemen we dit wel weer mee.
- De cijfers voor reizigersgroei OV zijn in 2023 op een nieuwe wijze tot stand gekomen. Dit heeft in de systemen ook invloed op voorgaande jaren en daarom zijn de cijfers voor 2019 aangepast. We kunnen zien dat de reizigers in het OV weer langzaam richting de aantallen gaan van pre-corona.
- De concessie stelt dat de punctualiteitscijfers gecorrigeerd dienen te worden voor vertragingen die niet aan Arriva verwijtbaar zijn. In de hier opgenomen cijfers heeft deze correctie nog niet plaatsgevonden.
- De waardering voor de hubs wordt tweejaarlijks uitgevraagd, dat wordt voor het eerst in 2024 gedaan. De streefwaarde 7,0 geldt daarmee voor 2026 in plaats van 2025 zoals in de Begroting 2024 staat.
Prestaties |
---|
Prioriteiten
N.v.t.
Regulier
- Inzetten om - na corona - weer meer mensen gebruik te laten maken van het openbaar vervoer. Bij voldoende reizigers zo snel mogelijk met de dienstregeling weer minimaal voldoen aan het Basisnetwerk Publieke Mobiliteit, zoals opgenomen in het Programma Mobiliteit.
- Uitvoeren van exploitatiebeheer voor de trein en aansturen van het OV-bureau voor het busvervoer. zorgen voor zo goed mogelijke aansluiting van de dienstregelingen.
- Zetten van vervolgstappen in fase 2 van de doorontwikkeling van de hubs door het bieden van voorzieningen die het gebruik van publieke mobiliteit aantrekkelijk maken. Iedere hub kan een andere invulling krijgen. De opwaardering van hubs zal in de periode tot en met 2027 plaatsvinden.
- Onderzoeken van, samen met onze partners, de wenselijkheid voor reizigers om alle publieke mobiliteit binnen onze provincie vanuit één uitvoeringsorganisatie aan te sturen en te coördineren.
- Inzichtelijk maken welke maatregelen genomen kunnen worden bij de spoorbrug Noord-Willemskanaal om bij de doorkoppeling van de regionale treindiensten - na afronding van het project Groningen Spoorzone - naast de geplande dienstregeling voor de treinen ook schepen nog op gezette tijden doorvaart te bieden.
- Verder werken aan de voorbereidingen voor de aanleg van de treinverbinding Veendam-Stadskanaal, aan bouwstap 1 van de Wunderline en aan het project Groningen Spoorzone.
- Samenwerken met Arriva, ProRail, provincie Fryslân en het Rijk aan de verdere voorbereidingen voor de invoering van ERTMS (European Rail Traffic Management System) op de sporen in Groningen en Fryslân.
- Grote transitie Wonen en Bereikbaarheid: Onder de noemer Deltaplan voor het Noorden met de samenwerkingspartners werken aan de Lelylijn, de Nedersaksenlijn en de verbetering van het bestaande spoor tussen de Randstad en Groningen. (Zie ook paragraaf 10. Grote transities.)
Bijdrage verbonden partij OV-bureau Groningen Drenthe aan beleidsdoel
- In juli 2022 is de motie M415 Busje komt zo? aangenomen, waardoor de eerder voorgestelde bezuinigingen op de lijnen 45 Spijk-Loppersum, 139 via Enumatil en 637 Zoutkamp-Zuidhorn zijn vervallen. Deze lijnen blijven op kosten van de provincie Groningen rijden tot en met 2026, het moment dat we verwachten dat de reizigersaantallen weer op het niveau van pre-corona liggen. Hiervoor is aanvullend € 1,85 miljoen benodigd vanaf 2023 (€ 462.500 per jaar); Dit is geregeld bij de Perspectiefnota 2024. De trend is momenteel dat de reizigersaantallen zich goed herstellen. In de begroting voor 2025 van het OV-bureau is als doel een groei in reizigerskilometers van 3% ten opzichte van 2024 opgenomen. Tegelijkertijd verwacht het OV-bureau in 2025 nog geen sluitende begroting. Op basis van deze verwachtingen met daarbij de aanvullende middelen voor de genoemde lijnen wordt zo goed mogelijk invulling gegeven aan de bereikbaarheid voor onze inwoners.
Beleidsdoel Actieve mobiliteit
Meer mensen op de fiets en aan het lopen, om daarmee bij te dragen aan de bereikbaarheid van onze provincie, aan duurzaamheid en aan de gezondheid van onze inwoners; daarnaast een afname van het aantal (ernstige) ongevallen met betrokkenheid van fietsers
Indicatoren | |||||||
Realisatie | Streefwaarden | ||||||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Verplichte indicatoren (BBV) | |||||||
N.v.t. | |||||||
Eigen indicatoren | |||||||
Stijging van het fietsgebruik1) | 2,97 | n.n.b. | 18% meer t.o.v. 2017 | ||||
Tevredenheid fietsers | 7,4 | n.v.t. | 7,5 | 7,5 | |||
Aantal slachtoffers onder fietsers terugbrengen naar nul in 2050 | 355 | 373 | 25% | ||||
Tevredenheid van fietsers over het routenetwerk van recreatieve fietsverbindingen in de provincie 3) | 8,0 | n.v.t. | n.v.t. | ||||
Waardering van gebruikers voor de fietsvoorzieningen bij OV-punten2) | 6,8 | n.v.t. | 7,5 | 7,5 | |||
Waardering van het wandelknooppuntennetwerk (op schaal 1-10)4) | n.v.t. | 7,9 | |||||
Lengte van het wandelknooppuntennetwerk (2021 = 3011 km)5) | 3011 km | 3011 km | 2% extra km | ||||
Knelpunten in openingstijden en bediening van onze vaarwegen verminderen6) | n.v.t. | n.v.t. |
- Deze indicator wordt jaarlijks gemeten en gerapporteerd. Bron is landelijke ODiN-data, uitgedrukt in fietskilometers per persoon per dag. Doelstelling is in lijn met de landelijke doelstelling van Tour de Force: 20% meer fietskilometers in 2027 ten opzichte van 2017.
- Deze indicator wordt tweejaarlijks gemeten en gerapporteerd door middel van een fietsenquête onder inwoners.
- De invulling van deze indicator is gewijzigd ten opzichte van het Programma Mobiliteit; het doel is hetzelfde, maar de manier van meten is aangepast. Oorspronkelijk werd de kwaliteit van het routenetwerk van recreatieve fietsverbindingen gemonitord door middel van een tweejaarlijks onderzoek van het Landelijk Fietsplatform (Kwaliteitsmonitor fietsregio's). Gelet op een gewijzigde onderzoeksmethode in 2022 (met een trendbreuk als gevolg) en onzekerheid over de continuïteit van het onderzoek, wordt vanaf 2024 uitgegaan van het rapportcijfer dat inwoners van onze provincie het fietsknooppuntennetwerk geven. Dit rapportcijfer meten we door middel van de fietsenquête die we als provincie zelf tweejaarlijks uitvoeren. De streefwaarde is een 8,0 in 2030.
- Deze indicator wordt elke drie jaar (2025-2028 etc.) gemeten en gerapporteerd door Routebureau Groningen.
- Deze informatie kan jaarlijks worden opgevraagd bij Routebureau Groningen maar wij hebben de doelen per vijf jaar gesteld.
- De vaarwegennota wordt nog vastgesteld, en daarna vindt de uitvoering van beleid plaats. Dit is nog niet gereed in 2025, waardoor er voor 2025 geen streefwaarden opgenomen kunnen worden.
Prestaties |
---|
Prioriteiten
N.v.t.
Regulier
Fietsstimulering:
- Aanbieden van speed pedelecs voor inwoners van alle grote kernen en bakfietsen aan inwoners rondom de stad Groningen om deze gratis uit te proberen, met als doel inwoners over te laten stappen van de auto naar de fiets.
- Uitrollen van de landelijke campagne 'Kort Ritje, Da’s Zo Gefietst!' in minimaal zeven gemeenten, met als doel bewustwording te creëren om voor korte ritten tot 7,5 km vaker de fiets te pakken.
- Minimaal 200 kinderen van groep 1 en 2 nemen deel aan 'Kleuters op de Fiets' met als doel de basisvaardigheden op de fiets en verkeersveiligheid te leren.
- Uitwerken van specifieke interventies om de doelgroep ‘nog-niet-fietser’ (vaker) op de fiets te krijgen.
- In beeld brengen van de bereikbaarheidsknelpunten waar de fiets een oplossing kan bieden om bij te dragen aan een inclusieve, toegankelijke maatschappij (zomer 2025).
Fietsnetwerk:
- Besluiten op welke nieuwe verbindingen op het regionaal fietsnetwerk te investeren om te komen tot een completer en veiliger fietsnetwerk.
Verkeersveiligheid
- Aanleggen van fietsoversteken waaronder de resterende oversteken waarvan de aanleg is doorgeschoven van 2024 naar 2025.
- Besluiten welke nieuwe fietsoversteken aangepakt worden om de verkeersveiligheid te vergroten.
Ketenmobiliteit:
- Openstellen van een subsidieregeling voor gemeenten voor fietsvoorzieningen bij gemeentelijke bushaltes, P&R's en carpoolplaatsen om het aantal stallingsplaatsen te vergroten, om zo reizen met de fiets in de keten te stimuleren.
Samenwerking:
- Ondersteunen van vier partijen met het opzetten van een nieuw project op het gebied van fietsstimulering met de subsidie Fietscommunity Groningen.
- Organiseren van een kennissessie voor gemeenten en geïnteresseerde inwoners om de nieuwe inzichten en informatie over de fiets te delen.
Monitoring:
- Opstellen van een nieuw Monitoringsplan Actieve Mobiliteit op om het gebruik van het netwerk en de effectiviteit van onze fiets- en loopprojecten te meten.
Loopagenda:
- Openstellen van een subsidieregeling Snelle Stappen om gemeenten en andere publieke grondeigenaren te faciliteren om infrastructuur voor voetgangers te verbeteren.
- Uitvoeren van een proef-analyse in een of twee woonkernen om de loopinfrastructuur te inventariseren. De proef is bedoeld om inzicht te krijgen in de methode waarop de analyse vanaf 2026 voor meerdere kernen uitgevoerd kan worden. De methode geeft gemeenten handvatten voor het verbeteren van loopinfrastructuur.
- Onderzoeken welke stimuleringsprogramma’s voor kinderen, senioren en werkenden bijdragen aan het stimuleren van (blijven) bewegen door interviews met deskundigen.
- Inventariseren welke wandeloversteken en bushaltes langs provinciale wegen veiliger kunnen worden ingericht voor voetgangers.
Beleidsdoel Goederenvervoer en logistiek
In samenwerking met logistieke partners versterken, verslimmen, vergroenen en verduurzamen van logistieke netwerken
Indicatoren | |||||||
Realisatie | Streefwaarden | ||||||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Verplichte indicatoren (BBV) | |||||||
N.v.t. | |||||||
Eigen indicatoren | |||||||
Aandeel wegtransport in totaal goederenvervoer | -5% | ||||||
Aandeel beroepsvaart in totaal goederenvervoer | +5% | ||||||
Aandeel spoorvervoer in totaal goederenvervoer | geen afname | ||||||
Zero-emissie goederenstromen over de weg | binnenstad Groningen zero-emissie | ||||||
Aantal OV-hubs die tevens een belangrijke logistieke functie hebben | 2 | ||||||
Aantal openbare laadlocaties voor goederenvervoer | p.m. |
NB. Bovenstaande indicatoren worden vijfjaarlijks gemeten en gerapporteerd.
Prestaties |
---|
Prioriteiten
N.v.t.
Regulier
- Vanuit de programmalijn 'Netwerken duurzaam op orde brengen' starten met de analyse van de basis netwerkkaart om zo grootschalig het netwerk inzichtelijk maken, kansen en verbeteringen aan te kunnen wijzen, nieuwe kaartlagen te ontwikkelen en deze verder te detailleren naar fijnmazige netwerken.
- Vanuit de programmalijn 'Logistiek als smeerolie voor de maatschappij':
- ondersteunen van pilots om te komen tot de 'modal shift' ( de verschuiving naar een andere, duurzamere vorm van transport, zoals van vervoer over de weg naar vervoer per spoor of water ) met minimaal één case in 2025;
- verbinden van vraag en aanbod in de logistiek door inzet van een logistieke makelaar;
- onderzoeken van de samenwerkingsmogelijkheden van de goederenvervoercorridor Noordoost-Nederland;
- organiseren van bijeenkomsten van de interne werkgroep logistiek
- implementeren van de landelijke vrachtwagenheffing.
- ontwikkelen van een factsheet logistiek en goederenvervoer (dashboard);
- organiseren van een kennisdeelsessie logistiek en goederenvervoer;
- onderzoeken van de mogelijkheden voor een pilot kennisdeling en inclusiviteit.
- verbinden met het onderwijs (mbo, hbo, wo) voor een generieke leergang logistiek.
- Vanuit de programmalijn 'Logistiek in Groningen versterken' voeren van een regierol voor logistiek en goederenvervoer door:
- continueren van de in 2024 gestarte netwerkontwikkeling met onder andere Clean Energy Hub, Walstroom collectief, Nederlandse Vereniging van Binnenhavens en het Verladersplatform Nederland-Duitsland;.
- deelnemen aan het Interreg-project InnoWaTR ;
- trekken van het logistieke platform waarin maatschappelijke organisaties, universiteit en bedrijfsleven kennis uitwisselen over de ontwikkelingen en innovaties binnen het logistieke speelveld .
Beleidsdoel Infrastructuur
Een goed functionerend wegennet, vaarwegennet en fietsnetwerk van voldoende kwaliteit, in samenhang met de ruimtelijke en maatschappelijke opgaven
Indicatoren | |||||||
Realisatie | Streefwaarden | ||||||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Verplichte indicatoren (BBV) | |||||||
N.v.t. | |||||||
Eigen indicatoren | |||||||
Percentage weglengte kernwegennet dat voldoet aan de inrichtingseisen (gebaseerd op de CROW-richtlijnen) | n.v.t. | 15% | |||||
Percentage lengte kernvaarwegennet dat voldoet aan eisen vaarwegklasse1) | n.v.t. | n.v.t. | |||||
De onderhoudsachterstand van de wegen bedraagt niet meer dan de landelijke norm van 7-9%2) | 8% | 8% | 7-9% | 7-9% | |||
CO2-neutrale en circulaire infrastructuur3) | n.v.t. | n.v.t. | |||||
Aantal wegvakken/kruispunten op provinciale wegen waar bus vertraging oploopt | n.v.t. | 0 | |||||
Gebruik doorfietsroutes: | +28% | +20% | |||||
Gebruik regionale hoofdfietsroutes: | n.v.t. | +10% |
NB. Bovenstaande indicatoren worden vijfjaarlijks gemeten en gerapporteerd, tenzij anders aangegeven.
- De vaarwegennota wordt nog vastgesteld, en daarna vindt de uitvoering van beleid plaats. Dit is nog niet gereed in 2025 waardoor er voor 2025 geen streefwaarden kunnen worden opgenomen. Streefwaarde voor 2030 is 30%.
- Deze indicator wordt jaarlijks gemeten en gerapporteerd.
- Zie gedetailleerde uitwerking routekaart zero-emissie mobiliteit en infrastructuur (Uitvoeringsprogramma Mobiliteit).
- De invulling van deze indicator is gewijzigd ten opzichte van het Programma Mobiliteit; het doel is hetzelfde, maar de manier van meten is aangepast. Voor de doorfietsroutes en regionale hoofdfietsroutes vergelijken we het aantal fietsers in het jaar voordat het eerste begin van de betreffende fietsroute is gerealiseerd met jaar waarvan de laatste fietsteldata beschikbaar is na realisatie van de fietsroute. Het verschil drukken we per doorfietsroute procentueel uit, waarna we het gemiddelde van deze procentuele toenames als indicator van de toename in het fietsgebruik hanteren. Deze indicator wordt jaarlijks gemeten en verantwoord.
Prestaties |
---|
Prioriteiten
N.v.t.
Regulier
- Fiets
- Doorfietsroute Ten Boer-Groningen: aanleggen en opleveren laatste deel van de doorfietsroute ('vorktand zuid');
- Doorfietsroute Leek-Groningen: opleveren gehele doorfietsroute (deelgebieden A, B, C en E), onder voorbehoud van vaststelling van het gewijzigde plan;
- Doorfietsroute Assen-Groningen: verleggen kabels en leidingen op het gedeelte tussen de loswal bij Haren en de tunnel bij P+R Haren en vervolgens opleveren gedeelte Haren - Witte Molen + vaststelling realisatiebesluit door Provinciale Staten over het deel Witte Molen - Oosterbroekweg en starten met de ruimtelijke procedures voor dit gedeelte;
- Doorfietsroute Zuidlaren-Haren(-Groningen): vaststellen planuitwerkingsbesluit door Provinciale Staten;
- Vrijliggend fietspad langs N388 in Zoutkamp: opleveren fietsbrug over Reitdiep en vrijliggend fietspad;
- Vrijliggend fietspad N865: doorlopen van de ruimtelijke procedures;
- Vrijliggend fietspad N983: doorlopen van de ruimtelijke procedures;
- Fietsverbinding Zuidhorn-Leek: vaststellen realisatiebesluit (onder voorbehoud van besluitvorming over het voorkeursalternatief eind 2024 / begin 2025);
- Besluit over de inzet van (een deel van) de nieuw beschikbare investeringsmiddelen voor fiets en de start van nieuwe fietsprojecten op basis van dit besluit.
- Regionale Hoofdfietsroute Appingedam-Delfzijl: opleveren tweede gedeelte van de- fietsroute (tussen Weg naar den Dam en Jachtlaan, initiatiefnemer: gemeente Eemsdelta - wij verstrekken subsidie).
- Overige infrastructuur
- Uitvoeren van de onderdelen groot onderhoud aan de Beertsterbrug en herinrichting Rozenbladrotonde als uitbreiding van het project Blauwe Roos bij Winschoten.
- Nieuwe afspraken maken over de taken, organisatie en financiële middelen van Groningen Bereikbaar na 2025.
- Vervangen van de laatste vijf verkeersregelinstallaties van Siemens omdat Siemens gestopt is met verkeerslichten en na 2025 geen onderhoudsondersteuning meer levert.
- Ring Zuid: Afronden van de werkzaamheden van de Aanpak Ring Zuid.
- Ring West Verbindt: In vervolg op het MIRT-onderzoek Westflank Groningen actualiseren van de verkenning en zal voorbereiden van een planuitwerkingsbesluit voor een gefaseerde aanpak van de Westelijke ringweg Groningen,
- Uitvoeren project N355: In vervolg op de herijking N355 en het MIRT-onderzoek Westflank Groningen voorbereiden van een aangepast realisatiebesluit en afronden van de grondverwerving en starten met de planologische procedure en de contractvoorbereiding.
- Oostelijke ontsluitingsweg Bedum (rondweg Bedum):
Uitvoeren van een aantal afrondende werkzaamheden en verkoop van een aantal provinciale percelen. - N33: Met het Rijk toewerken naar de uitkomsten van het MIRT-onderzoek, een voorverkenning wordt opgestart voor de oeververbinding en de N33-Noord. (Dat biedt uitgangspunten die belangrijk zijn voor de doorstart van de MIRT-procedure voor de N33-Midden en het opstarten van de MIRT-procedure voor de N33-Noord vanuit de toegezegde middelen uit 'Nij Begun'.)
- Verder werken aan het perspectief, het plan voor ruimtelijke kwaliteit, de samenwerking en de gebiedsagenda (inclusief bereikbaarheidsagenda) voor het gecombineerde Masterplan Zeehavens en het NOVEX-gebied Groningen. (Het doel is om een gezamenlijk ontwikkelperspectief voor het gebied tussen grofweg de stad Groningen, Hoogezand en Waddenzee c.q. Eems-Dollard te ontwikkelen en te realiseren, in nauwe samenhang met Nij Begun en de N33.)
- (Groot) onderhoud
- N976 Sellingen - Ter Apel: aanpak van de hoofdrijbaan inclusief het nemen van maatregelen ter verbetering van de verkeersveiligheid. Aanpakken van het naastgelegen fietspad en uitvoeren in beton als structurele oplossing voor de boomwortelopdruk-problematiek. Ook zorgt het voor een comfortabel fietspad wat ten goede komt aan de verkeersveiligheid van de fietser en het gebruik van de fiets zal stimuleren.
- N361 Mensingeweer - Menneweer: aanpak van de hoofdrijbaan inclusief het nemen van maatregelen ter verbetering van de verkeersveiligheid zoals het aanpassen van kruisingen en het realiseren van fietsoversteken. Daarnaast aanpak van een aantal kunstwerken (bruggen) aan de N361.
- N388 Zoutkamp - Menneweer: aanpak van de hoofdrijbaan inclusief het nemen van maatregelen ter verbetering van de verkeersveiligheid zoals het aanpassen van een kruising/fietsoversteek.
- N963 Veendam - rotonde N385: aanpak van de hoofdrijbaan en de tunnel Borgercompanie geintegreerd met verkeersveiligheidmaatregelen: snelheid herbezien en mogelijkheden onderzoeken om snelheidsremmende maatregelen te nemen.
- N998 Middelstum - Usquert:
- aanpak van de hoofdrijbaan inclusief het nemen van verkeersveiligheid maatregelen en maatregelen voor de leefbaarheid in de bebouwde kom van Kantens.
- onderzoeken van mogelijkheden tot het verlagen van de snelheid en deze eventuele maatregelen uitvoeren.
- Aanbrengen van een fietssuggestiestrook tussen de komgrenzen van Kantens en Middelstum.
- N865 fietspad Schildwolde: aanpak van het fietspad langs de N865 in Schildwold en uitvoeren in beton als structurele oplossing voor boomwortelproblematiek. (Ook zorgt het voor een comfortabel fietspad wat ten goede komt aan de verkeersveiligheid van de fietser en het gebruik van de fiets zal stimuleren.)
- Vervangen van twee geluidsschermen langs de westelijke ringweg (N370);
- Aanpak van de volgende provinciale kunstwerken: brug Garnwerd, tunnel Moersloot, Abelstokstertil en een aantal bruggen gelegen in de N361 als onderdeel van de aanpak N361 Mensingeweer-Menneweer.
- Vaarwegen en waterrecreatie
- Uitvoeren grootschalig baggerwerk in het Reitdiep.
- Verwijderen van het westelijk sluishoofd in Scheemda en het plaatsen van damwanden in het Winschoterdiep.
- Uitvoeren van een verkenning voor de Aduarderdiepzone om te komen tot een integraal en breed gedragen voorkeursalternatief in het kader van de gebiedsontwikkeling.
- Grondduikers Winschoterdiep: Verder uitwerken van maatregelen om het waterveiligheidsrisico naar een acceptabel niveau terug te brengen en voorbereiden uitvoering.
- Verder voorbereiden van vervanging van de damwanden aan het Oude Eemskanaal, inclusief verwijderen van de bestaande nostalgische kade.
- Uitvoeren onderzoek naar de classificatie Winschoterdiep / A.G. Wildervanckkanaal ter voorbereiding op de opgaven die er de komende periode staan voor het Winschoterdiep.
- Uitvoeren vervolgonderzoeken naar de 'modal shift'-mogelijkheden voor Aduarderdiep/Winschoterdiep.
- Aanleggen een nieuwe werksteiger bij Zoutkamp inclusief walstroom voor de eigen elektrische vloot.
- Inventariseren van mogelijke quick wins voor waterrecreatie voor de periode 2023-2027.
- Inventariseren en aanvullend technisch locatieonderzoek uitvoeren naar de mogelijkheden voor ligplaatsen met walstroom voor binnen- en recreatievaart.
- Regierol uitvoeren voor vaarrecreatie.
- Vanuit de regierol waterrecreatie samenwerken met de Groninger gemeenten en de waterschappen aan de uitwerking van de ontwikkelagenda w aterrecreatie.
Beleidsdoel Slimme en groene mobiliteit
Het verduurzamen en slimmer maken van mobiliteit en infrastructuur
Indicatoren | |||||||
Realisatie | Streefwaarden | ||||||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Verplichte indicatoren (BBV) | |||||||
N.v.t. | |||||||
Eigen indicatoren | |||||||
Aandeel zero-emissie voertuigen in de vloot treinen en bussen van onze OV-concessies: | 100% van de nieuw instromende voertuigen | 100% van de nieuw instromende voertuigen | 100% van de nieuw instromende voertuigen | ||||
- Bus | 50% huidige bus-vloot zero- emissie, rest rijdt op HVO | eerste 8-persoonsbus op waterstof en eerste Q-liners zero emissie | |||||
- Trein | n.v.t. | bouw eerste zero- emissie (waterstof)treinen 2) | |||||
Instroom autonome voertuigen in publieke mobiliteit | 100%: eerste twee pilots zijn gestart | Eén pilot gereed met autonome processen op busremise; eerste treinen voorzien van ATO (GoA2) worden opgenomen in de dienstregeling 3) | |||||
Tevredenheid over beschikbaarheid openbare laadinfrastructuur | n.v.t. | minstens | |||||
Aandeel zero-emissie eigen provinciaal wagenpark | 100%: | 80% van de lichte voertuigen, |
NB. Bovenstaande indicatoren worden vijfjaarlijks gemeten en gerapporteerd.
- De eerste achtpersoonsbus op waterstof is niet mogelijk binnen de gestelde gewichtsklasse. Er is een besluit nodig van de minister om een uitzondering te maken voor zero emissie achtpersoonsbussen, en dit besluit is er nog niet.
- In 2025 worden de eerste waterstoftreinen nog niet gebouwd, omdat uit de aanbesteding hiervoor geen aanbod van één van de treinfabrikanten is gekomen. We verkennen nu verschillende mogelijkheden om toe te werken naar zero-emissietreinen, waarbij het leasen van een aantal treinen een optie kan zijn. Ons doel blijft inzet op zero emissie treinen.
- In 2025 zullen kunnen er nog geen (nieuwe) treinen voorzien van ATO worden opgenomen in de dienstregeling omdat de nieuwe treinen die hiervoor geschikt zijn, nog niet beschikbaar zijn. Omdat de aanbesteding voor de eerste vier waterstoftreinen gestopt is, kunnen deze ook niet met ATO uitgerust worden. Wel test er al een tijd een NS-trein met ATO op het opstelterrein De Vork.
Prestaties |
---|
Prioriteiten
N.v.t.
Regulier
- Duurzame mobiliteit en infrastructuur:
- Op basis van de Regionale Agenda Laadinfrastructuur (RAL) en de gemeentelijke laadvisies uitvoeren van de nieuwe concessie (sinds juni 2023) voor de plaatsing van laadpalen.
- Uitvoeren van het in 2023 opgestelde programma Deelmobiliteit.
- Verder uitwerken van het RMP (Regionaal MobiliteitsPlan) om samen met de gemeenten de uitvoering van het Klimaatakkoord zo goed mogelijk vorm te geven voor de mobiliteit en infrastructuur en deze ook concreet te monitoren. Hierin wordt meegenomen het STOMP-principe (STappen Openbaar vervoer, Mobility as a service, Privé-vervoer), energiebesparing en de bijdrage vanuit mobiliteit voor de netcongestieproblematiek.
- Bredere toepassing van duurzamere en circulaire materialen voor onze infrastructuur (wegen- en betonbouw, kunstwerken en materieel) en hierbij ook de gemeenten helpen door bundeling van inkoopkrachten en kennisdeling, conform de 'Routekaart zero-emissie mobiliteit en infrastructuur'.
- Verder verduurzamen van het eigen wagenpark van de provincie:
Nieuw aan te schaffen materieel is emissieloos, tenzij overtuigend onderbouwd hierop voorlopig een uitzondering voor moet worden gemaakt (emissieloos tenzij...). Alle voertuigen rijden sowieso op HVO (Hydrotreated Vegetable Oil: diesel van plantaardige oliën), en daarnaast regionaal geproduceerd uit afval, restoliën en vetten, zoals afgewerkt frituurvet (geen palmolie) als ze nog niet zero-emissie zijn, conform de 'Routekaart zero-emissie mobiliteit en infrastructuur'. - Verduurzamen van Publiek Vervoer mede door de beschikbaar gestelde subsidie aan Publiek Vervoer voor de aanschaf van meerdere, eerste zero emissie achtpersoonsbussen. Hoe snel dit kan, is voor een belangrijk deel afhankelijk van de af te geven vrijstelling door de minister voor het gewicht van deze bussen. Vervolgstappen zetten naar zero-emissie voor de laatste nog fossiel aangedreven lange afstandsbussen.
- Met de vervoerder werken aan de aanschaf/lease van de eerste zero-emissietreinen en doorsparen voor de stap naar volledig zero emissie treinen uiterlijk bij de nieuwe concessie eind 2035.
- In coördinatie met de landelijke transitie op zogenaamde diesel spoorlijnen opstellen van een concreet programma voor de transitie van alle dieseltreinen in Groningen naar zero-emissiemateriaal.
- Blijven bijdragen aan en stimuleren en versnellen van de overstap van de logistieke sector naar zero- emissievervoer van goederen via onder meer de nieuwe Europese wetgeving en (eigen) programma's voor slimme en groene logistiek, zero emissie zones met gemeenten en autonoom varen en vliegen.
- Hive.Mobility en Human Capital Agenda
- Bijdragen aan de werkzaamheden van Hive.Mobility conform het jaarplan 2025. Verder is het nieuwe Koersdocument voor vier jaar gereed, waarin ook de bouw van het Hive Mobility Center (zie hieronder) is opgenomen.
- Samen met de Hive.Mobility-partners starten met de realisatie van de eerste fase van het Hive Mobility Center, grotendeels door hergebruik van bestaande gebouwen.
- Bijdragen aan de verdere ontwikkeling van de, samen met gemeenten, bedrijven en kennisinstellingen, in gang gezette regionale Human Capital Agenda voor Smart Mobility.
Er loopt onder meer een tweede ronde van het zij-instroomtraject om extra mensen te werven en er wordt uitvoering gegeven aan de acties die benoemd zijn in de regionale actieplannen voor de thema's digitalisering/data, hubs/deelmobiliteit, slimme logistiek en autonoom vervoer.
- Fieldlabs autonoom vervoer
- Voortzetten van de testen en ontwikkeling met autonoom vervoer op de weg voor kleinschalig OV vanuit de fieldlabs hiervoor in Stadskanaal (Makeport Mercurius) en op Zernike (mogelijk ook in de Eemshaven), waaronder het verder testen met besturing op afstand, en het testen met hogere snelheden in iets drukker ruraal gebied (bijvoorbeeld hub naar dorp), als benodigde stappen op weg naar opschaling en bredere toepassing overal in de provincie ter verbetering van de bereikbaarheid en leefbaarheid van met name het ommeland en als deel van de oplossing voor de personeelstekorten in het OV.
- Uitbreiden van de testen met en het ontwikkelen van de autonome techniek in een twaalfmeterbus op het busdepot van Qbuzz naar een volledig autonoom proces van wassen, laden en voorrijden. De verwachting is om samen met andere regio's, vervoerders, RDW en het Rijk ook deel 2, de eerste testen op een vrijliggende busbaan, te kunnen doen met deze bus. Beide onderdelen zijn ook opgenomen in de Nationale Ontwikkelagenda Automatisch OV.
- Doorgaan met testen om autonoom buiten het zicht te vliegen op waterstof met zwaardere (medische) pakketten en een langere vluchtduur als voorbeeld van zero emissie pakketbezorging voor en met de markt. Eerste testen met een drone die tot 200 kg kan tillen.
- Samen met de Dronehub Noord-Nederland borgen van een zo goed mogelijke implementatie van de nieuwe EU-wetgeving voor drones, zowel bij provincies als bij alle gemeenten.
- Met Noorderpoort wordt een vervolg gegeven aan de allround drone-expert mbo-opleiding, die moet doorgroeien tot een zelfstandige vierjarige opleiding komende jaren.
- Verder ontwikkelen van de autonome techniek (ATO) in de treinen. Het project samen met NS voor automatisch rangeren op het opstelterrein De Vork, Onnen loopt nog door, ook richting hoofdstation Groningen. Met NS ook kijken naar de energiebesparing door ATO.
- Participeren in de landelijke onderzoeksagenda voor ATO (loopt tot 2026) en zorgen dat het Rijk en ProRail goed aanhaken en bijdragen.
- Verder ontwikkelen van autonoom varen op het water gekoppeld aan het fieldlab in de Eemshaven met onder andere het project voor autonome binnenvaart met Cosun Beet.
Daarnaast een vervolg geven aan de in 2023 gestarte verkenning naar de mogelijkheden van een autonome veerpont vanuit Delfzijl naar Emden en de samenwerking versterken met de maritieme opleidingen van onder andere Noorderpoort. - Waar zinvol vanuit mobiliteit verder versterken van de samenwerking met het European Hyperloop Center, dat in het najaar van 2023 als fieldlab gestart is in Veendam.
- Vanuit de fieldlabs inzetten op verdere participatie van gemeenten, kennisinstellingen en private partijen bij de opschaling van de testfase van autonoom vervoer in alle modaliteiten naar bredere toepassing in de praktijk inclusief het starten van meer opleidingen, trainingen en stages.
- Naast de eerder goedgekeurde NPG-subsidie inzetten op andere subsidiemogelijkheden vanuit onder meer Rijk en Europa.
- Organiseren van minimaal één event per jaar op het gebied van autonoom vervoer in Noord-Nederland om kennis en ervaringen te delen met andere regio's in Nederland en Europa en onze positie als dé regio op het gebied van autonoom vervoer uit te dragen.
Beleidsdoel Verkeersveiligheid
Het verbeteren van de verkeersveiligheid in de provincie Groningen met als doel in 2050 nul verkeersslachtoffers
Indicatoren | |||||||
Realisatie | Streefwaarden | ||||||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Verplichte indicatoren (BBV) | |||||||
N.v.t. | |||||||
Eigen indicatoren | |||||||
Minder verkeersslachtoffers t.o.v. 2019 (voorkomen van ongevallen met letsel)1) | 20 doden 999 | 32 doden 1067 gewonden | |||||
Percentage wegen zoveel mogelijk ingericht volgens richtlijnen Duurzaam Veilig1) | |||||||
Deelname verkeerseducatie-activiteiten programma Gedragsbeïnvloeding/ Verkeerswijzer Groningen2) | 100.000 | ||||||
Vermindering verkeersovertredingen1) |
NB. Bovenstaande indicatoren worden vijfjaarlijks gemeten en gerapporteerd.
- Voor deze indicatoren geldt dat het effect van de maatregelen op langere termijn verwacht wordt. Er kunnen daarom voor de komende jaren geen streefwaarden aangegeven worden. Wel wordt verantwoord wat de voortgang is.
- Verantwoording over de sub-indicatoren Verkeerseducatie is onder prestaties opgenomen.
- Het streefcijfer is verhoogd van 80.000 naar 100.000 deelnemers omdat we meer inzet plegen in middelen en menskracht.
Prestaties |
---|
Prioriteiten
N.v.t.
Regulier
- Faciliteren en cofinancieren van gemeenten bij het realiseren van maatregelen voor openbare onbeveiligde spoorwegovergangen (NABO's);
- Uitvoeren van de maatregelen uit het Werkplan Verkeersveiligheid 2024-2027;
- Uitvoeren van verkeersmaatregelen in combinatie met groot onderhoud. De locaties worden bepaald in combinatie met de planning voor projecten groot onderhoud.
- Implementeren van de applicatie Verkeersinformatiesysteem (VIS) om data (verkeerstellingen) mee te verwerken;
- Uitvoeren van RISM-II (Road Infrastructure Safety Management) en implementatie hiervan in de provinciale organisatie;
- Opstellen van een Handhavingsplan Verkeersveiligheid gezamenlijk met de politie;
- Opstellen van een subsidieregeling voor verkeersveiligheidsprojecten voor de gemeenten;
- Ondersteunen van een vervolgonderzoek in landelijk verband naar ongevallen onder fietsers;
- Realiseren van een aantal verkeersveiligheidsprojecten in combinatie met groot onderhoud, vanuit de rijkssubsidie voor verkeersveiligheid op N-wegen;
- Afhandelen van klachten en meldingen die wij ontvangen over de verkeersveiligheid;
- Voeren van het secretariaat voor het Verkeer- en Vervoerberaad (VVB) Groningen;
- Uitvoeren van de activiteiten uit het Regionaal uitvoeringsplan verkeersveiligheid 2023-2025 VVB Groningen voor elke gemeente zoals onderzoek of workshops over: landbouwverkeer, 30 km-wegen, risico's met snelheid zo effectief mogelijk verkleinen en kennissessies verkeersveiligheid;
- Uitvoeren van het VVB Werkplan 2025.
In totaal is het doel om 100.000 mensen te bereiken met als concrete resultaten:
- Verzorgen van verkeerseducatie-activiteiten op basisscholen en vo-scholen vanuit Verkeerswijzer Groningen. , zoals lessen over de dode hoek bij vrachtwagens, over omgaan met landbouwverkeer en smartphonegebruik, over veilig uitgaan en drank/drugs in het verkeer:
- 68% van de basisscholen doet mee aan minimaal vier activiteiten;
- 29% van het voortgezet onderwijs (inclusief mbo) doet mee aan minimaal twee activiteiten.
- Keurmerk 'Verkeersactieve school' waarmee een school aantoont structureel aandacht te hebben voor verkeersveiligheid in en om de school:
- 27% van de scholen (die meedoet aan ons programma) hebben (en houden) in 2025 het keurmerk.
- Samen met scholen en ouders werken aan een verkeersveilige schoolomgeving :
- 3,5% van de basisscholen (die meedoet aan ons programma) heeft in 2025 deelgenomen aan het traject.
- Activiteiten gericht op de doelgroep 18+ voor specifieke thema’s zoals middelengebruik, afleiding, snelheid, fietsverlichting, fietshelmen en specifieke doelgroepen tijdens interventies op straat/festivals:
- Doel is om in elke gemeente minimaal twintig (in de gemeente Groningen 150) interventies verdeeld over de verschillende thema’s te laten plaatsvinden. Hierbij bereiken we provinciebreed 40.000 mensen per jaar.
- Uitvoeren van het fietsverkeersveiligheidsprogramma Doortrappen voor Senioren:
- Vanaf 2025 start een nieuwe periode van uitvoering tot en met 2027. Het is op dit moment nog niet duidelijk hoeveel mensen we met de beschikbare middelen kunnen bereiken. De verwachting is tussen de 10.000-15.000 mensen (5.000 per jaar).
- Traject- of locatiegerichte projecten met behulp van een 3E-aanpak:
- twee wegen of locaties en twee schoolfietsroutes.
- Werkgeversaanpak verkeersveiligheid:
- Met twee werkgevers een aanpak opstellen.
- Opstellen en uitvoeren van een Stimuleringsregeling gebruik Fietshelmen:
- Tussen de 1.500-2.000 mensen kunnen met korting een fietshelm aanschaffen.