Milieu
Beleidsdoel Milieukwaliteit
Een schoon, gezond, veilig, hindervrij en circulair Groningen voor alle inwoners waarbij we milieudruk en -hinder proberen te voorkomen dan wel zo veel mogelijk te beperken
Indicatoren | |||||||
Realisatie | Streefwaarden | ||||||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Verplichte indicatoren (BBV) | |||||||
N.v.t. | |||||||
Eigen indicatoren | |||||||
Aantal meldingen over geur- en geluidhinder | 116 | 2991) | max. 150 | max. 150 | max. 150 | max. 150 | max 150 |
Naleving bij Brzo-/Seveso-inrichtingen 1) | 55% | 53% | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. |
Percentage (hoog )belaste woningen door fijnstof (PM2,5) dat IT4-waarde (20 µg /m3) haalt 2) | n.v.t. | 99,81% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Percentage (hoog )belaste woningen door fijnstof (PM10) dat IT4-waarde (10 µg/m3) haalt 2) | n.v.t. | 97,63% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Percentage (hoog )belaste woningen door stikstofdioxide (NO2) dat IT4-waarde (20 µg/m3) haalt2) | n.v.t. | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
- Brzo-inrichtingen heten met ingang van 2024 Seveso-inrichtingen. De streefwaarden zijn nog te bepalen (dashboard wordt ontwikkeld in eind 2024).
- De indicator 'Aantal belaste en belaste woningen door fijnstof en stikstofdioxide' uit de Begroting 2024 is verfijnd in een drietal subindicatoren en voorzien van streefwaarden. Hierbij wordt de IT4-waarde als norm gehanteerd: Om een stapsgewijze verbetering van de luchtkwaliteit mogelijk te maken, heeft de World Health Organization (WHO) een aantal ‘interimdoelen’ (IT: Interim Targets) geformuleerd. Het strengste interimdoel is de IT4. Voor een nadere toelichting zie de Milieumonitor . NB. De realisatiewaarde van 2022 is wel beschikbaar maar geeft een vertekend beeld in verband met de harde lockdown in de coronaperiode, om deze reden hebben we 2022 ook niet door laten rekenen.
Prestaties |
---|
Prioriteiten
VTH ENERGIEBESPARING TOEZICHT
- Door ODG wordt toegezien op de uitvoering van energierapporten en uitvoeringsplannen van provinciale bedrijven waarin is aangegeven op welke manier zij gaan voldoen aan BBT (best beschikbare technieken). Het gaat hierbij om maatregelen met een terugverdientijd van vijf jaar of minder.
ASBESTSANERING DAKEN
- Bekijken op welke wijze verduurzaming van agrarische daken kan worden gerealiseerd, waarbij ook nadrukkelijk aandacht is voor de daken met asbest.
- Met LTO Noord naar aanleiding van een soortgelijk onderzoek in de provincie Drenthe nagaan of dit voor de provincie Groningen ook haalbaar is.
MILIEU
Uitvoering Milieuprogramma:
- Gebiedsgericht beleid
Resultaat 2025
- Uitvoeren innovatieproject(en) die bijdragen aan objectief en gedragen beeld van milieukwaliteit en hinder, waarbij samenwerking met omgeving centraal staat.
- Ontwikkeling Omgevingswaarden voor luchtkwaliteit.
Resultaat 2025-2027
- Doorontwikkeling monitoring milieukwaliteit en gezondheid.
- Milieubeleid bedrijven
Resultaat 2025
- Doorontwikkeling monitoringssystematiek emissiegegevens bedrijven;
- Afwegingskader voor de vergunningverlening opstellen;
- Uitvoeren van programmatische actualisatie, volgens een risico- en maatwerkgericht programma.
Resultaat 2025-2027
- Excellente uitvoering VTH-taken Seveso-bedrijven conform landelijke afspraken hierover.
- Een actueel vergunningenbestand bewerkstelligen conform uitgangspunten van ons bestaand beleid (dat houdt in de meest strenge kant van de range die er bestaat binnen Beste Beschikbare Technieken).
- Zorg dragen voor en verbeterde doorwerking van beleid naar uitvoering op basis van monitoringsgegevens.
- Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS)
Resultaat 2025
- De monitoring van de ZZS-uitstoot per bedrijf mogelijk maken waarbij prioriteit ligt bij uitstoot van ZZS naar de lucht.
Resultaat 2025-2027
- Beleidsontwikkeling van effectief beleid voor (p)ZZS.
- Versterken kennisnetwerk (p)ZZS in Groningen.
Resultaat 2025
- Evalueren geurbeleid voor de langere termijn.
Resultaat 2025-2027
- Aanscherpen voorschriften in vergunningen en intensiveren van het toezicht bij bedrijven die wezenlijk bijdragen aan stapeling, mits daarvoor een wettelijke grondslag is.
Resultaat 2025
- Uitvoeren pilot financiële zekerheidstelling;
- Verkenning uitvoeren naar subsidie-instrument om hoogwaardige recyclingbedrijven aan te trekken.
Resultaat 2025-2027
- Uitvoeren ketengerichte aanpak met ruimte voor experimenten circulaire economie;
- Opstellen monitoringsraamwerk afval;
- Verminderen risico's afvalsector;
- Overige onderwerpen: Omgevingsveiligheid
Resultaat 2025
- Actualiseren Basisnet op basis van de conclusies uit het project van 2024;
Resultaat 2025-2027
- Herijken strategisch beleid inzake omgevingsveiligheid in de Omgevingsvisie.
- Overige onderwerpen: Ondergrond en bodem
Resultaat 2025
- Integreren van de monitoring onder de Wet bodembeheer met monitoringsprogramma van de Kaderrichtlijn Water en uitbreiden met (p)ZZS (incl. SPUK-aanvraag);
- Uitvoeren onderzoek monitoring ZZS en historische verontreinigingen en onderzoek gezamenlijke monitoring met gemeenten.
Resultaat 2025-2027
- Zorgvuldige overdracht bodemtaken aan gemeenten;
- Verkennen hoe we kennisontwikkeling, kennisdeling en informatiehuishouding rond bodem, ondergrond en grondwater gezamenlijk binnen de provincie kunnen invullen.
Regulier
- Zoveel mogelijk benaderen van de nieuwe WHO-advieswaarden door middel van streng vergunnen en maatregelen uit het Schone Lucht Akkoord (conform M342 Nieuwe WHO-richtlijnen luchtkwaliteit leidend );
- Maatregelen uitvoeringsplan Schone Lucht Akkoord uitvoeren, onder andere uitvoering geven aan de verschillende pilots en SPUK-projecten;
- Uitvoering geven aan het in september 2022 bekendgemaakte Besluit financiële zekerheid door het aanpassen van vergunningen (zie brief behandeling motie 'De vervuiler betaalt' d.d. 6 oktober 2017).
Bijdrage verbonden partij Omgevingsdienst Groningen aan dit beleidsdoel
- Uitvoeren vergunningverlenende, toezichthoudende en handhavingstaken op het gebied van het omgevingsdomein voor de deelnemers (waaronder de provincie Groningen), waarmee de deelnemers de kwaliteit van de uitvoering van deze taken willen verbeteren.
Beleidsdoel Duurzaamheid
Minimaal voldoen aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de EU en het Rijk voor 2030 en 2050
Indicatoren | |||||||
Realisatie | Streefwaarden | ||||||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Verplichte indicatoren (BBV) | |||||||
N.v.t. | |||||||
Eigen indicatoren | |||||||
Niveau op de CO2-Prestatieladder1) | niveau 3 | minimaal niveau 3 | |||||
Aantal hoofdprocessen waarin duurzaamheid is geborgd | 10 | 31 | |||||
Realisatie SDG-monitor | 25% | 100% |
De beleidsdoelen en streefwaarden staan in de Aanpak Duurzame Ontwikkeling die wij hebben vastgesteld op 14 november 2023. Er zijn geen streefwaarden opgesteld voor de jaren na 2025, omdat de concrete acties voor de Aanpak Duurzame Ontwikkeling enkel voor 2024 en 2025 zijn geformuleerd.
- Niveau 1 tot en met 3 hebben betrekking op de eigen organisatie. Bij niveau 4 en 5 wordt er ook werk gemaakt van de CO2-uitstoot in de keten en sector.
Prestaties |
---|
Prioriteiten
Uitvoering Aanpak Duurzame Ontwikkeling :
1. Huis op orde:
- Implementeren duurzaamheid bij subsidievoorwaarden;
- Implementeren duurzaamheid bij financieringsvoorwaarden;
- Meten en monitoren van onze CO2-footprint door gebruik van de CO2-Prestatieladder
- Onderzoeken of de organisatie aan de slag kan met scope 3 (niveau 4 en 5, zie toelichting bij indicator hierboven) in de CO2-Prestatieladder.
2. Focus op onze grootste impacts:
- Inventariseren van de duurzaamheidsdoelen van de organisatie en doorvertalen naar de SDG-monitor (Sustainable Development Goals);
- Verduurzamen van de hoofdprocessen.
3. Sturen op voortgang en resultaat:
- Ontwikkelen van de Interne Duurzaamheid Monitor tot SDG-monitor om te volgen hoe de organisatie haar bijdrage levert aan alle SDG's.
- Benutten van de SDG-monitor voor sturing op beleid en uitvoering
4. Samenwerken binnen en buiten de organisatie:
- Ontwikkelen van een communicatieplan voor de interne en externe communicatie over de duurzame ontwikkelingsdoelen van de organisatie en hoe de organisatie hierop presteert.
Regulier
N.v.t.
Beleidsdoel Gaswinning
Inzetten op een zorgvuldig gebruik van de ondergrond waarbij de gaswinning uit het Groningenveld is beëindigd en bijdragen aan oplossingen voor schadeherstel en versterking en het creëren van een kansrijk perspectief voor het aardbevingsgebied en de rest van provincie, inclusief de kop van Drenthe (Nij Begun), waardoor het vertrouwen bij de Groninger bevolking wordt hersteld
Indicatoren | |||||||
Realisatie | Streefwaarden | ||||||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Verplichte indicatoren (BBV) | |||||||
N.v.t. | |||||||
Eigen indicatoren | |||||||
N.v.t. |
Voor wat betreft de schadeafhandeling, versterking en de hoogte van de gaswinning heeft de provincie geen systeemverantwoordelijkheid maar een coördinerende en faciliterende rol. Daarom zijn geen indicatoren opgenomen. Voor het Nationaal Programma Groningen zijn aparte afspraken gemaakt over indicatoren. Hiervoor wordt op overkoepelend niveau voor het gehele programma gerapporteerd door het bestuur van Nationaal Programma Groningen.
Prestaties |
---|
Prioriteiten
Advisering dossier gaswinning
- Inzetten op de versterking van gebouwen op basis van een reële planning. Daarbij spelen de aanbevelingen van de parlementaire enquêtecommissie in 'Groningers boven gas' een belangrijk rol, maar ook de regionale reactie en kabinetsreactie daarop. Maatregelen moeten in samenhang en vanuit de beleving van bewoners worden bezien. Daarbij spelen verschillende belangen een rol: veiligheid, snelheid, duidelijkheid, toekomstgericht. Dus samenhang met bijvoorbeeld gebiedsgerichte versterking, verduurzaming en funderingsherstel.
- Inzetten op de regionale reactie op 'Groningers boven gas' voor schadeafhandeling. Bijvoorbeeld het behouden van de waardevermeerderingsregeling of ruimere bevoegdheden voor Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) om buiten aansprakelijkheid oplossingen te bieden.
- Realiseren van investeringen in Nationaal Programma Groningen, in samenwerking met Rijk, gemeenten en regionale partners en met een zo groot mogelijke financiële hefboom. (Zie paragraaf Nationaal Programma Groningen.)
- In uitvoering brengen van projecten vallend onder het provinciaal programma van Nationaal Programma Groningen. (Zie paragraaf Nationaal Programma Groningen.)
- Helpen van het mkb en de agrarische sector met toekomstgerichte ontwikkeling, gekoppeld aan schadeherstel en/of versterking.
- Extra aandacht geven aan het erfgoed in het aardbevingsgebied.
- Samen met de regio invulling geven aan de aanbevelingen van de parlementaire enquêtecommissie 'Groningers boven Gas'. Gekoppeld aan eerdergenoemde inzet op schadeherstel en versterking gaat het hierbij om de economische agenda, de sociale agenda en de verduurzamingsagenda.
- Organiseren van markeringsmoment VANUIT HIER en vervolgens opstellen van een evaluatie met eventuele voorstellen voor een vervolg.
- Vaststellen van de Sociale en Economische agenda, vormgeving Staat van Groningen. Inzet op communicatie en participatie en faciliteren besluitvorming Rijk-Regio.
Regulier
N.v.t.
Energie en klimaat
Beleidsdoel Energietransitie
Streven naar 55% CO 2 -emissiereductie in 2030 in onze provincie ten opzichte van de CO 2 -uitstoot in 1990
Indicatoren | |||||||
Realisatie | Streefwaarden | ||||||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Verplichte indicatoren (BBV) | |||||||
Totale emissie broeikasgassen (uitgedrukt in CO2-equivalenten) in absolute aantallen (tonnen uitstoot) 2) Landelijke waarde | n.n.b. n.n.b. | n.n.b. n.n.b. | |||||
Totale productie van hernieuwbare energie in petajoule (PJ) 3) Landelijke waarde (PJ) | n.n.b. n.n.b. | n.n.b. n.n.b. | |||||
Eigen indicatoren 1 ) | |||||||
RES: 5,7 TWh duurzame energie in 2030 4) - Totaal gerealiseerd incl. in de pijplijn | 4,41 TWh |
Ten aanzien van de verplichte indicatoren (bron: Klimaatmonitor) zijn nog geen provinciale doelstellingen of streefwaarden voor de komende periode vastgelegd.
- De Klimaatagenda Groningen 2030 is op september 2020 behandeld in Provinciale Staten. Voor de monitoring worden gegevens gebruikt uit openbare gegevensbronnen zoals de Nederlandse Emissieregistratie, CBS, Klimaatmonitor, Planbureau voor de Leefomgeving et cetera. De meest geactualiseerde data, die zijn gepubliceerd, betreffen het jaar 2021. Veel cijfers zijn terug te vinden op de Regionale klimaatmonitor . De komende periode wordt het Nationaal Klimaatakkoord en de Klimaatagenda Groningen verder uitgewerkt naar een Programma Energie, vervolgens wordt dit vertaald naar een geactualiseerd uitvoeringsprogramma. Mogelijk volgen hieruit nieuwe eigen indicatoren, die worden dan vervolgens opgenomen in het eerstvolgende relevante document in de P&C-cyclus.
- Totaal bekende CO 2 -uitstoot (aardgas, elektriciteit, stadswarmte, voertuigbrandstoffen). Bron: Regionale klimaatmonitor .
- Totaal bekende hernieuwbare energie. Bron: Regionale klimaatmonitor . De landelijke waarde voor 2022 is bekend maar die is nog niet gespecificeerd naar onze provincie.
- De meest geactualiseerde data ten aanzien van de Regionale Energie Strategie Groningen (RES) zijn gepubliceerd op 20 april 2023. De RES Groningen wordt één keer in de twee jaar geactualiseerd. Bron: RESGroningen.nl .
Prestaties |
---|
Prioriteiten
Energieprogramma
- Uitvoeren Uitvoeringsprogramma Energie 2024-2027 ;
- Vaststellen van het Programma Energie (PE), dat valt onder de Omgevingsvisie en de analyse bevat van de mogelijke onderdelen van het toekomstige energiesysteem van Groningen en vervolgens opstellen en uitvoeren van een nieuw uitvoeringsprogramma Energie.
Provinciaal warmte-/energiebedrijf
- Verkennen provinciale rol in een Regionaal Energiebedrijf via het Programma Regionaal Energiebedrijf.
Regulier
- Regionale Energiestrategie (RES):
- Uitvoeren van de Regionale Energiestrategie Groningen ;
- Deelnemers aan de RES faciliteren om winsten opwek duurzame elektriciteit zoveel mogelijk binnen de regio houden.