Ruimtelijke ontwikkeling
Beleidsdoel Ruimtelijke kwaliteit
Een zo hoog mogelijke ruimtelijke kwaliteit in onze provincie, zowel in stedelijk gebied als in het buitengebied
Indicatoren | |||||||
Realisatie | Streefwaarden | ||||||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Verplichte indicatoren (BBV) | |||||||
N.v.t. | |||||||
Eigen indicatoren | |||||||
Aantal verkochte bouwkavels Blauwestad | 123 | 28 | 28 | 28 | 30 | 30 | 29 |
Bron: Grondexploitatie Blauwestad 2024
Prestaties |
---|
Prioriteiten
REGIE OP RUIMTE
Gebiedsgerichte samenwerking (Oostpolder)
- Starten van de uitvoeringsfase voor de ontwikkeling van de Oostpolder op basis van een vastgesteld Provinciaal Inpassingsplan en daarbij behorende Grondexploitatie (GREX).
- Grote transitie Regie op ruimte. Zie Paragraaf 10 Grote transities 10.2.4 Regie op Ruimte.
WONEN
Masterplan Regiocentra
- Uitvoeren van het Uitvoeringsprogramma regiocentra 2025-2028 samen met de betrokken gemeenten.
- Coördineren van de uitvoering van de Regio Deal Regiocentra Groningen 2025-2028.
Regulier
- Implementeren en uitvoeren planinstrumenten Omgevingswet;
- Nieuwe Omgevingsvisie en beleidsrijke wijziging van de provinciale Omgevingsverordening (POV):
- Opleveren van een concept ontwerpvisie en planMER eind tweede kwartaal 2025.
- Werken aan een beleidsrijke wijziging van de provinciale Omgevingsverordening (POV), volgend op de nieuwe Omgevingsvisie.
- Gebiedsontwikkeling industrieterreinen:
- Samen met gemeenten uitvoeren van diverse verkenningen, analyses en onderzoeken om te bepalen of er nieuwe ruimte (uitbreiding industrieterreinen) gevonden moet worden voor economische ontwikkelingen en zo ja waar.
- Samen met gemeenten ontwikkelen van gebiedsvisies waarbij het resultaat van genoemde verkenningen, analyses en onderzoeken een onderlegger vormt.
- Grote transitie Wonen en bereikbaarheid. Zie programma 4. Bereikbaarheid, beleidsdoel Publieke mobiliteit.
- Realisatie woningbouw Groningen-West:
- Een bestuurlijke en medewerkersorganisatie inrichten die gezamenlijk de ontwikkelingen in het gebied ten westen van de stad begeleiden en integraal bespreken, teneinde de voortgang van projecten te bespoedigen en rechtszaken voorkomen;
- Verkennen of het wenselijk en mogelijk is om natuurcompensatie niet per ontwikkeling/project te regelen maar hiervoor een gezamenlijk plan op te stellen en dus in samenhang te bezien.
- Uitvoeren Vervolgproces Regionaal Raamwerk Westpoort-Matsloot (2022), via onder andere een bijdrage aan Gebiedsplan Nationaal Programma Landelijk Gebied;
- Verkennen van een aanpak Omgevingswaarden Milieu rondom Cosun of andere bedrijvigheid in dit gebied;
- Een samenwerkingsverband inrichten rondom de integrale aanpak Aanpak Aduarderdiep.
- Uitvoering door het projectbureau Blauwestad gebiedsontwikkeling Blauwestad (per woongebied):
Het Havenkwartier
- Starten voorbereidingen voor het in verkoop brengen van de bouwkavels binnen deelgebied Havenkwartier Midden.
- Voorbereiden en uitwerken planvorming en verkoop vervolgfase (2 en 3) Havenkade (gemengd wonen en werken, deels appartementen en deels grondgebonden).
- Doorlopende verkoop fase 1 en 2 (19 kavels) projectmatige kavels De Singels - deelgebied Havenkwartier Midden.
Het Park
- Continueren verkoop verkaveling/bouwkavels Vliegenzwam (Het Park fase 4);
- Nader uitwerken, vaststellen en start realiseren verkaveling fase 2 Het Park Midden, inclusief de herinrichting van infra/wegen, een groenplan en een jachthaven.
Het Wold
- erkennen (stedenbouwkundig en landschappelijk) uitbreidingsmogelijkheden verkaveling woongebied Het Wold;
- Realiseren herinrichting wegenstructuur/openbare ruimte en aanplant van een bosperceel.
Het Riet
- Continueren verkoop bouwkavels woongebied Het Riet Zuid en het Riet Midden;
- Afronden bouw en woonrijp maken woongebied Het Riet Noord en de stedenbouwkundige- en civieltechnische uitwerking van het eiland Bornholm.
Ringprojecten
- Realiseren uitvoeringsprojecten Oldambtmeer, gericht op versterking van de toeristische infrastructuur en de ontsluiting naar de omliggende dorpen.
Regulier
- Beheren en onderhouden van openbare ruimte woongebieden, maaien waterplanten Oldambtmeer en waterwegen Blauwestad;
- Bieden van werkervarings- en participatieplaatsen ('social return') ten behoeve van het beheer en onderhoud in de diverse (woon)gebieden van Blauwestad;
- Voeren van een marketingcampagne ten behoeve van de woongebieden/verkoop bouwkavels met een focus op social media kanalen en het faciliteren (sponsoring/marketing) van een evenementenkalender (op het gebied van cultuur en sport).
Waterbeheer
Beleidsdoel Waterveiligheid
Zorgen voor integrale waterveiligheid en zoetwatervoorziening
Indicatoren | |||||||
Realisatie | Streefwaarden | ||||||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Verplichte indicatoren (BBV) | |||||||
N.v.t. | |||||||
Eigen indicatoren | |||||||
De regionale waterkeringen voldoen aan de veiligheidsnormen | 1101 km | 1113 | 1159 km | 1159 km | 1159 km | 1159 km | 1159 |
Het streven is dat alle 1159 km regionale waterkeringen van de waterschappen Noorderzijlvest, Hunze en Aa's en Wetterskip Fryslân aan de veiligheidsnormen voldoen. Elke zes jaar toetsen de waterschappen hun regionale keringen. Daarna wordt een versterkingsprogramma opgesteld en uitgevoerd. De provincie bespreekt jaarlijks de voortgang van dit programma met het waterschap. Omdat keringen niet versterkt worden voordat ze afgekeurd zijn zullen er altijd keringen zijn die niet aan de normen voldoen. De streefwaarde zal in praktijk dus vrijwel nooit gehaald worden. Voor de keringen die niet aan de norm voldoen nemen de waterschappen beheersmaatregelen om het risico op overstroming te beperken.
Prestaties |
---|
Prioriteiten
WATER
Klimaatadaptatie
- Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie (DPRA):
- Binnen en met de werkregio Groningen/Noord-Drenthe gezamenlijk uitvoeren van de Regionale Adaptatiestrategie en de Regionale uitvoeringsagenda ;
- Uitvoeren van regionale stresstesten in samenwerking met de werkregio Groningen/Noord-Drenthe op basis van de nieuwste klimaatscenario's.
- Uitwerken en nader invullen van de beleidsvoornemens die opgenomen zijn in de Kamerbrief over rol Water en Bodem bij ruimtelijke ordening.
- Bewustwording beleidsmakers en publiek
- Ervoor zorgen dat klimaatadaptatie integraal wordt meegenomen in provinciaal beleid zoals de Omgevingsvisie, de transitie van het landelijk gebied en de leefbaarheidsvisie.
- Inzetten op bewustwording van inwoners en jongeren voor de gevolgen van klimaatverandering en welke maatregelen men zelf kan nemen.
- Bovenregionale stresstest
- Uitvoeren bovenregionale stresstest in Noord-Nederlandverband.
Regulier
- Reductie van CO 2 ; Veenoxidatie
- Opstellen en vaststellen van gebiedsplannen om veenoxidatie tegen te gaan;
- Uitwerken gebiedsplannen;
- Uitvoeren onderzoek en pilots ter voorbereiding op geschikte maatregelen om CO 2 -uitstoot uit veenbodems te voorkomen.
- Uitvoeren van toezicht op het onderhouds- en versterkingsprogramma van de regionale waterkeringen en de uitvoering van de Droge Voeten maatregelen door de waterschappen;
- Akkoord van Groningen :
- Opbouwen en onderhouden van netwerk en samenwerking van overheid, onderwijs en Global Center on Adaptation (GCA);
- Kennis vergroten, innoveren en creëren nieuwe werkgelegenheid.
Beleidsdoel Waterkwaliteit
Verbeteren waterkwaliteit
Indicatoren | |||||||
Realisatie | Streefwaarden | ||||||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Verplichte indicatoren (BBV) | |||||||
% waterlichamen met een goede ecologische kwaliteit (oppervlaktewater) 1) 2) Landelijke waarde 2) | 0,0% 0,0% | 0,0% 0,0% | |||||
Eigen indicatoren 4) | |||||||
% waterlichamen met een goede biologische toestand | 21,3% | 27,2% | |||||
% waterlichamen met een goede fysisch chemische toestand | 36,4% | 72,7% | |||||
% parameters en maatlatten dat de score 'goed' heeft | 73,9% | 76,5% |
- Bron: Informatiehuis Water . Betreft alle KRW-waterlichamen die in beheer zijn van waterschappen Noorderzijlvest en Hunze en Aa’s en Wetterskip Fryslân, voor zover liggend in de provincie Groningen, met de waardering 'goed'. Beoordeeld volgens de beoordelingsmethode van de Europese Kaderrichtlijn Water. De provincie bespreekt jaarlijks de voortgang van de KRW met de waterschappen.
- In 2015 en 2020 waren in de provincie Groningen geen oppervlaktewateren met de waardering 'goed' voor ecologische kwaliteit. Nederland kent verschillende watertypen: 'natuurlijk', 'kunstmatig', of 'sterk veranderd'. Binnen deze watertypen is een aantal subcategorieën te onderscheiden. Ieder aangewezen KRW-waterlichaam wordt ondergebracht bij één van deze categorieën. Ieder watertype heeft zijn eigen GEP (gewenst ecologisch potentieel) dat bepaald wordt door verschillende parameters. De parameter die het laagst scoort bepaalt de ecologische kwaliteit van het oppervlaktewater in de range van 'zeer goed', 'goed', 'matig', 'ontoereikend', en 'slecht'. Een waterlichaam kan geen goede kwaliteit hebben als één van de parameters niet voldoet. Van de 33 waterlichamen in had geen enkel waterlichaam in 2020 de score 'goed'. In 2027 moeten alle waterlichamen over een goede ecologische kwaliteit beschikken of moet deze door de doorwerking van genomen maatregelen binnen bereik zijn.
- De KRW-stroomgebiedbeheerplannen zijn vastgesteld voor de periode 2022-2027. Het jaar 2023-2024 is een nieuw ijkmoment voor het vaststellen van de realisatiewaarden die in 2027 gehaald moeten zijn. Tussentijdse streefwaarden worden niet bepaald.
- De ecologische kwaliteit van een waterlichaam wordt bepaald door de biologische toestand (maatlatten voor vis, algen, macrofauna en waterplanten), de fysisch chemische toestand (parameters als fosfor, stikstof, doorzicht en zuurstof) en de aanwezigheid van specifieke verontreinigende stoffen. Gezamenlijk kan het om maximaal 12 parameters en maatlatten per waterlichaam gaan en ongeveer 75 stoffen. Als één van deze parameters of maatlatten een score lager dan 'goed' heeft en er specifiek verontreinigde stoffen gemeten worden, is de ecologische kwaliteit van het waterlichaam niet goed.
Onder de eigen indicatoren wordt het percentage van de Groningse waterlichamen met een goede biologische toestand, een goede fysisch chemische toestand en het percentage parameters dat een goede score heeft weergegeven. Deze aanvullende indicatoren zeggen meer over de werkelijke verbetering van de waterkwaliteit.
Prestaties |
---|
Prioriteiten
WATER
- KRW-doelstellingen bereikt in 2027:
- Uitvoeren grondwatermaatregelen. (De waterschappen voeren de oppervlaktemaatregelen uit).
- Onder regie van het Rijk gezamenlijk werken aan de landelijke tussenevaluatie.
Regulier
- Uitvoeren toezicht op de waterschappen.
- Samen met waterschappen, waterleidingbedrijf, LTO Noord, collectieven een nieuw programma Deltaplan Agrarisch Waterbeheer realiseren.
- Aanwijzen van de provinciale zwemplassen.
- Actualiseren van de vergunningen van de indirecte lozingen (afronding in 2027).
Bijdrage verbonden partij Waterbedrijf Groningen aan dit beleidsdoel
- Zorg dragen voor de drinkwatervoorziening (het produceren en leveren van drinkwater) in haar verzorgingsgebied.
Beleidsdoel Grondwater
Duurzaam gebruik grondwater
Indicatoren | |||||||
Realisatie | Streefwaarden | ||||||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Verplichte indicatoren (BBV) | |||||||
N.v.t. | |||||||
Eigen indicatoren | |||||||
Trendmatige verandering van grondwaterstanden (in het zoet grondwater deel van de provincie)1) | -0,96 cm per | | > 0 cm per 10 jaar | > 0 cm per | > 0 cm per | > 0 cm per | > 0 cm per 10 jaar |
- Jaarlijks wordt de trend bepaald conform analyse van KWR Water Research Institute (meenemen van neerslag en verdamping).
- Voor de indicator zijn vijf peilbuizen/filters geselecteerd. De metingen zijn gecorrigeerd voor neerslag en verdamping. Bij één van de filters was sprake van een trendmatige verlaging die overigens niet zichtbaar was als alleen de laatste tien jaar worden meegenomen. Bij de overige vier filters was geen trend zichtbaar.
- De waarde voor 2023 is geschat, er vindt nog een doorrekening plaats.
Prestaties |
---|
Prioriteiten
WATER
- Aanwijzen gebieden voor strategische voorraad grondwater (ASV) voor drinkwater.
Regulier
- Herijken van het grondwaterbeschermingsbeleid;
- Evalueren van de uitvoeringsprogramma's van de grondwaterwinning Sellingen en Onnen - De Punt;
- Herijking derde generatie gebiedsdossiers van de grondwaterwinningen Sellingen en Onnen-De Punt;
- Opstellen nieuwe uitvoeringsprogramma's .