De middelen voor beheer- en onderhoud zijn integraal onderdeel van het Mobiliteitsfonds waarmee sinds 2023 wordt gewerkt. Jaarlijks wordt er een bestedingsplan mobiliteit opgesteld waarbij de middelen binnen het fonds worden toebedeeld aan de 6 beleidsdoelen en daarbinnen de subdoelen (zgn. fiches). De beleidsdoelen zijn opgenomen in het Programma Mobiliteit dat in november 2022 door de Staten is vastgesteld. De middelen voor beheer en onderhoud worden jaarlijks opgenomen in het bestedingsplan in overeenstemming met de nog vast te stellen Nota Infrastructurele Kapitaalgoederen 2025-2028.
Zie onderstaande tabel voor de begrote lasten per productgroep. Hierin hebben wij alleen de directe onderhoudsbudgetten meegenomen. De aan deze onderdelen toe te rekenen apparaatskosten en afschrijvingen hebben wij hier buiten beschouwing gelaten. Voor een totaalbeeld van de lasten inclusief apparaatskosten en rentekosten verwijzen wij naar het programma 4. Bereikbaarheid in deel 2 van deze begroting.
Tabel 13. Begrote lasten per jaar
(x € 1.000) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Wegen | ||||||
2101 Onderhoud en beheer wegen en fietspaden | 14.645 | 15.166 | 8.844 | 8.843 | 9.058 | 9.101 |
2102 Verkeersmanagement | 1.385 | 1.426 | 1.453 | 1.478 | 1.504 | 1.530 |
Waterwegen | ||||||
2201 Onderhoud en beheer vaarwegen | 564 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 |
2202 Kunstwerken vaarwegen | 1.989 | 4.296 | 2.585 | 2.638 | 2.691 | 2.745 |
De reconstructie en verbetering van bestaande infrastructuur en de vervanging van kunstwerken vindt plaats in het kader van het programma Mobiliteit. De middelen hiervoor zijn opgenomen in de volgende productgroepen:
- 2100 (Re)constructie van wegen en fietspaden
- 2200 (Re)constructie waterwegen
Veelal wordt een bijdrage geleverd vanuit het budget voor onderhoud.