Paragrafen

Lokale heffingen

De provincie heft voor diverse diensten leges en legt voor het gebruik van haar bezittingen precariobelasting op. Op basis van artikel 225 van de Provinciewet mogen de tarieven op begrotingsbasis niet meer dan kostendekkend worden vastgesteld.

Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet per 1 januari 2024 is ook de Legesverordening Provincie Groningen 2024 in werking getreden. Deze is vastgesteld door Provinciale Staten op 8 november 2023. Zie Statenbesluit van 8 november 2023 (2023-100886).

Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet per 1 januari 2024, is de Legesverordening 1993 vervallen. Een aantal bestaande wetten zijn met ingang van 1 januari 2024 opgegaan in de Omgevingswet. Nieuw is dat met ingang 1 januari 2024 leges geheven worden voor aanvragen van vergunningen die betrekking hebben op milieubelastende activiteiten.
De wijzigingen die hieruit voortvloeien zijn verwerkt in deze paragraaf.
Om de vergelijkbaarheid met de Jaarstukken 2023 te behouden, is weergegeven op welke wijze de oude hoofdstukken van de tarieventabel, onder de Legesverordening 1993 zijn opgegaan in de tarieventabel onder de Legesverordening 2024.

Legesverordening 1993, tarieventabel

Legesverordening 2024, tarieventabel

Toelichting

Hoofdstuk 1, Wegen en vaarwegen

Hoofdstuk 1, Verkeer en Vervoer

Hoofdstuk 2, Natuur en milieu

Hoofdstuk 2, Wadlopen

Het oude Hoofdstuk 2 bevatte ook de leges:
- Wet natuurbescherming;
- Wet hygiëne en veiligheid badinrichtingen en zwemgelegenheden;
Deze zijn beide opgegaan in de Ow, zodat alleen Hoofdstuk 2 Wadlopen overblijft.

Hoofdstuk 3, (Grond)water;
Hoofdstuk 4, Ontgrondingen;
Hoofdstuk 5, Wabo;
Hoofdstuk 6, Divers

Hoofdstuk 3 Omgevingsrecht

De Waterwet, de Ontgrondingenwet en de Wabo gaan allen op in de Ow.

Hoofdstuk 1: Verkeer en vervoer

Omschrijving kosten en opbrengsten

Realisatie 2023

Begroting 2024

 Begroting 2025

Kosten taakveld(en)

€ 173.131

€ 201.100

€ 214.000

Overhead

€ 90.894

€ 108.300

€ 99.200

Btw

Totale kosten

€ 264.025

€ 309.400

€ 313.200

Totale opbrengsten

€ 60.005

€ 55.300

€ 55.300

Dekking

23%

18%

18%

De kostendekkendheid van de leges Wegen en vaarwegen komt uit op 18%. De kostendekkendheid is gebaseerd op de verwachte opbrengsten afgezet tegen de geraamde personele inzet. De begrote opbrengst voor 2025 is gebaseerd op de Jaarstukken 2023 en tarieven 2025. De begrote kosten zijn de verwachte personele inzet.
De tarieven zijn niet verhoogd, wel zien we lichte stijging in de kosten. Het dekkingspercentage is in lijn met voorgaande jaren.

Hoofdstuk 2: Wadlopen
De provincie Fryslân voert de Wadloopverordening 2023 uit, voor de provincie Groningen en ook voor de provincie Noord-Holland.
Gedeputeerde Staten heeft daartoe de provincie Fryslân gemandateerd. In onze begroting ramen we dan ook geen baten en lasten met betrekking tot het in behandeling nemen van aanvragen voor wadloopvergunningen.

Hoofdstuk 3: Omgevingsrecht
In hoofdstuk 3 van de tarieventabel zijn de belastbare activiteiten opgenomen die een grondslag hebben in de Omgevingswet. Voor een deel zijn dit activiteiten die voorheen onder de Wet natuurbescherming, Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), Ontgrondingenwet, Waterwet en de Wet hygiëne en veiligheid badinrichtingen en zwemgelegenheden vielen. Wetten die zijn opgegaan in de Omgevingswet. Belangrijkste nieuwe leges plichtige activiteiten zijn de aanvragen van vergunning voor milieubelastende activiteiten.
Bij inwerkingtreding van de Omgevingswet mogen provincies weer milieuleges heffen. Deze leges zijn eerder in 1998 afgeschaft. Destijds zijn de provincies daarvoor gecompenseerd in het Provinciefonds. In het Financieel Akkoord uit 2016 is opgenomen dat deze compensatie niet teruggedraaid wordt op het moment dat de provincies weer milieuleges gaan heffen. De mogelijkheid voor het heffen van milieuleges wordt daarom in de financiële onderzoeken gezien als een financiële baat, ter dekking van kosten voor invoering van de Omgevingswet. Ook de andere provincies werken aan het invoeren van leges voor milieubelastende activiteiten.
In de tarieventabel bij de Legesverordening 2024 is een overzicht van milieubelastende activiteiten waarvoor de provincie bevoegd is opgenomen. Het gaat daarbij om vergunningaanvragen maar ook om aanvragen voor maatwerkvoorschriften en voorschriften voor gelijkwaardige maatregelen. De tarieven zijn gebaseerd op uren kengetallen, die zijn besproken in IPO-verband en door de meeste provincies worden gehanteerd. Dit leidt tot landelijke uniformiteit.

Omschrijving kosten en opbrengsten

 Realisatie 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Kosten taakveld(en)

€ 1.985.296

€ 2.404.100

€ 2.524.200

Overhead

€ 878.325

€ 1.264.900

€ 1.159.300

Btw

p.m.

p.m.

p.m.

Totale kosten

€ 2.863.621

€ 3.669.000

€ 3.683.500

Totale opbrengsten

€ 1.773.319

€ 1.264.700

€ 1.262.500

Netto-opbrengsten

€- 1.090.302

€- 2.404.300

-€ 2.421.000

Storting in / Onttrekking aan reserve

p.m.

p.m.

p.m.

Opbrengst na verrekening met reserve

€ 1.773.319

€ 1.264.700

€ 1.262.500

Dekking voor verrekening met reserve

62%

34%

34%

Dekking na verrekening met reserve

62%

34%

34%

Uitgangspunten
Binnen het hoofdstuk Omgevingsrecht is deels sprake van kruissubsidiëring. Er is sprake van kruissubsidiëring binnen het onderdeel bouwactiviteit, waarbij de kosten voor het verstrekken van een vergunning met een lagere bouwsom worden gesubsidieerd met opbrengsten welke worden verkregen bij de vergunningsverlening bij hoge bouwsommen. De kosten voor het in behandeling nemen van een aanvraag zijn namelijk niet direct gerelateerd aan de hoogte van de bouwsom. Zonder kruissubsidiëring zouden onaanvaardbaar hoge leges voor aanvragen met een lage bouwsom ontstaan welke maatschappelijk niet gewenst zijn.

In de tarieventabel bij de Legesverordening 2024 is gebruik gemaakt van een staffel voor gelijktijdige aanvragen van vergunningen voor meerdere milieubelastende activiteiten (mba's).
In meerdere gevallen wordt de omgevingsvergunning onder de Omgevingswet gebaseerd op één of meer mba's en niet op inrichtingsniveau. Het kan voorkomen dat waar voorheen één vergunning werd aangevraagd, dit nu voor meerdere mba's gedaan moet worden. Dit kan een onredelijke stapeling veroorzaken van verschuldigde leges. Vandaar dat een staffel is aangebracht, waardoor het gelijktijdig aanvragen van meerdere mba's goedkoper wordt bij twee tot vijf en bij vijf of meer mba's.

Hoofdstuk 4, 5 en 6 Legesverordening 1993
De legesverordening 1993 vervalt met ingang van de datum inwerkingtreding van de Omgevingswet. Op dat moment wordt de Legesverordening 2024 van kracht. Hiermee vervallen ook de hoofdstukken 4 tot en met 6 van de Legesverordening 1993.

Deze pagina is gebouwd op 10/09/2024 16:32:33 met de export van 10/09/2024 16:26:16