Algemene dekkingsmiddelen en bedrijfsvoering

Wat mag het kosten?

Lasten en baten per deelprogramma

(€ x 1.000)
Realisatie 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Begroting 2027
Begroting 2028
Lasten
60.824
64.519
65.535
63.662
64.533
71.463
Bedrijfsvoering
46.861
51.371
58.236
58.325
60.197
62.872
Algemene dekkingsmiddelen
13.963
13.148
7.299
5.337
4.336
8.591
Baten
353.461
373.654
350.746
341.541
333.759
338.565
Bedrijfsvoering
4.312
3.344
4.362
2.354
2.237
2.243
Algemene dekkingsmiddelen
349.149
370.310
346.384
339.187
331.522
336.322
Toevoegingen
35.426
30.184
7.042
4.367
3.079
81
Onttrekkingen
19.836
28.790
21.965
15.002
28.410
5.683

Verschillenanalyse 2025 versus 2024 (vóór reservemutaties)

(x € 1.000)

Lasten

Baten

Perspectiefnota

10.345

Reguliere budgetmutaties:
Deze mutaties hebben betrekking op meerjarige ontwikkelingen in structurele budgetten waaronder de indexering van budgetten

228

Fasering en overheveling kredieten:
Voor diverse projecten en activiteiten geldt dat door wijziging van het moment van uitvoering hiervoor middelen worden overgeheveld tussen de verschillende jaren.

-1.576

-64

Ontwikkelingen Provinciefonds:
Ten opzichte 2024 is de uitkering uit het Provinciefonds € 15,9 miljoen lager. Het verschil bestaat uit een hoger accres in 2025 en met name als gevolg van de afloop in 2024 van taakmutaties en decentralisatie-uitkeringen (DU's).

-15.887

Motorrijtuigenbelasting:
We verwachten een hogere opbrengst aan opcenten motorrijtuigenbelasting als gevolg van de toename van het aantal voertuigen en een positief effect als gevolg van de afbouw fiscale maatregelen met betrekking tot hybride en elektrische voertuigen.

1.875

Bijstelling rentelasten en rentebaten:
De rentevergoeding over de rekening-courantsaldi van de derde partijen is in 2025 lager als gevolg lagere saldi en een lagere rentepercentage. Dit leidt tot lagere lasten in 2025.
De rentebaten 2025 zijn lager omdat in 2025 met name het uitgezette saldo in het kader van de publieke en treasurytaak lager is. Daarnaast is bij de Perspectiefnota 2025 besloten om met ingang van 2025 de gederfde rentebaten niet meer te compenseren vanuit het krediet provinciale meefinanciering voor het gestorte agio (aandelenkapitaal) in het Investeringsfonds Groningen BV (IFG).

-6.469

-13.724

Bijstelling dividendopbrengsten:
Er wordt een hoger dividenduiterking in 2025 verwacht van met name Enexis.

3.811

Afschrijvingen

1.273

Centraliseren IPO-budgetten:
Vanaf de Begroting 2025 wordt de bijdrage van de provincie aan IPO/BIJ12 centraal verantwoord binnen programma Opnbaar bestuur. Dit geeft een (budgettair neutrale) verschuiving van lasten tussen verschillende programma's.

-1.165

Tijdelijke compensatie provincie Zeeland:

De compensatie voor de provincie Zeeland in het kader van de IPO-bijdrage is vanaf 2025 niet langer nodig op basis van bestuurlijke afspraken.

-280

Ontwikkeling apparaatskosten:
Mutaties inzet personeel en indexatie

-1.411

1.081

Overig

71

1.016

-22.908

Prioriteiten versus regulier (vóór reservemutaties)

(x € 1.000)

Saldo

A. Prioriteiten

Niet van toepassing

-

B. Regulier

65.547

Totaalsaldo

65.547

Deze pagina is gebouwd op 10/09/2024 16:32:33 met de export van 10/09/2024 16:26:16